fredag 7 september 2012

Baby Jane

Baby Jane av Sofi Oksanen

"Vad hände med Piki? Den fräcka och gränslösa tjejen som alltid skämtade men inom sig dolde allt som hon ville skulle vara osynligt. Hur kom det sig att Helsingfors coolaste brud blev fånge i sitt eget hem, på gränsen till undernärd?
Piki, berättarjagets älskade, isolerar sig i sin lägenhet. Hon lider av panikångest och kan inte ta hand om ens de allra enklaste praktiska göromål. Sjukdomen är en stor skam som Piki gör allt för att dölja, även för sina allra närmaste."

---------------------------------------------------------------------

Jag har läst Oksanens Stalins kossor och Utrensning tidigare och tyckte om dem, men Baby Jane har jag svårt för. Den är lite för svart och det finns ingen ljusning i sikte. Livet för huvudpersonerna är ganska svart redan från början och det blir bara värre och värre hela tiden - det är som en evighetslång nedförsbacke. Oksanen skriver enkelt och rakt och det är lätt att följa handlingen, men jag vill bara lägga ifrån mig boken när berättelsen går från mörkgrått till nattsvart.





2 kommentarer:

  1. Jag har också läst Utrensingen och gillat den men tvekat inför de andra av Oksanen då jag tänkte att inget kan vara lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stalins kossor tyckte jag om men Baby Jane var, som sagt, alltför nattsvart för mig

      Radera