fredag 21 september 2012

En ung naken kvinna - Mitt grekiska drama

En ung naken kvinna - Mitt grekiska drama av Arja Saijonmaa
(rec.ex från Pocketförlaget )
"Ett år. En man. Och en kvinna.

Året är 1972. Mannen är den grekiska kompositören Mikis Theodorakis, kvinnan är Arja Saijonmaa.

Det är en tid präglad av ideologi, politisk musik och frihetskamp. Mikis lever i exil efter en svår bakgrund som politisk fånge i Grekland och brinner för musiken som ska befria människorna. Under en konsert i Helsingfors upptäcker han den finska sångerskan och till publikens häpnad förkunnar han att hon ska följa med på världsturné. Den unga Arja tar nu steget ut i det okända, och ställs inför den grekiska manskulturen, starka personligheter - och sina egna känslor för Mikis."

------------------------------------------------


Det finns böcker som det är svårt att skriva om och det är för att dom antingen inte  väcker några känslor alls eller för att dom väcker alldeles för mycket känslor. En ung naken kvinna tillhör den senare kategorin.
Och den här gången speciellt får jag tänka mig för så jag inte blir alltför översvallande positiv för Ung naken kvinna letade sig rätt in i hjärtat på mig.
Att Saijonmaa var politiskt aktiv innan hon träffade Theodorakis visste jag sen tidigare och att Theodorakis suttit som politisk fånge i Grekland visste jag också. Utöver det så hade jag ju självklart hört Theodorakis musik, framfört av både Saijonmaa och andra artister. Men det var mycket jag inte visste om märkte jag nu.
En ung naken kvinna är mer en bok om Mikis Theodorakis än om Arja Saijonmaa - det är Mikis fängelsetid, tortyr, Mikis exil, hans musikaliska genialitet och självklart hans musik. Och både Mikis och Arjas kärlek till Grekland och grekiskhet, olika men ändå så lika. Det blir mycket känslor emellanåt och den här boken kommer att leva i mitt huvud ett bra tag till och jag kommer definitivt att läsa om den igen.
Saijonmaa använder ett lätt språk som flyter bra och det gör att även det politiska (som alla kanske inte är så intresserade av) blir lättfattligt och intressant. För första gången har jag också använt mig av post-it-lappar för att markera speciella stycken som jag vill kunna hitta - t ex dikterna av Jannis Ritsos är ju helt underbara!
Det jag insåg medans jag läste boken är att jag inte har något av Mikis Theodorakis hemma i CD-stället, det hade nämligen varit såå perfekt att lyssna på musiken samtidigt som man läste boken. Så nu fick jag bara spela upp musiken i huvudet. Så här ska det inhandlas Theodorakis-musik...

Och jag hoppas att Saijonmaa skriver en bok till, men en bok om sig själv den här gången för även om Theodorakis haft stort inflytande så består ju hennes liv ändå av så mycket mer.... och hon har nog så mycket mer att berätta.

En ung naken kvinna kan köpas hos t ex Bokus och Adlibris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar