måndag 3 september 2012

Tre på tre: Svart som natten

Svart som natten av Ann Cleeves

"Det är en kall januarimorgonoch staden Rawenswick på Shetlandsöarna ligger under ett djupt täcke av snö. Den ensamstående mamman Fran Hunter har just lämnat sin dotter i skolan. Hon är på väg hemåt när blicken  plötsligt dras till de svarta korparna som cirklar över ett underligt bylte ute på fältet. Det visar sig vara en ung kvinna, strypt med sin egen halsduk. Fran känner genast igen henne som den nyinflyttade grannflickan Catherine Ross.
Bland invånarna sprids nyheten om mordet blixtsnabbt och rykten om att stadens ensling Magnus Tait är inblandad i mordet börjar florera. När kommissarie Jimmy Perez ignorerar ryktena och istället börjar kartlägga vad som egentligen hänt sprider sig misstankarna vidare och lägger sig som en skugga över den lilla staden. Grannarna kastar illvilliga blickar på varandra och för första gången låser man sin ytterdörr. Alla känner alla - men en av dem är en mördare. Vem?"

Det här är den första av dom tre böcker som jag läser för Pocketlovers utmaning Tre på tre och den första i Ann Cleeves serie på fyra fristående böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna.
Jag kände direkt när jag började läsa att den här boken kommer jag att gilla och det gjorde jag. Jag tycker om miljöbeskrivningarna, man får verkligen en känsla av hur isolerad och sluten värld det handlar om. Personbeskrivningarna var det lite sämre med - det kändes som att jag inte riktigt fick lära känna någon av personerna, men på något sätt så fungerade de ytliga personbeskrivningarna resten av boken. Intrigen var bra och jag kom inte på vem mördaren var förräns det avslöjades i slutet. Speciellt kommissarie Jimmy Perez hade jag gärna velat lära känna lite närmare, men det kanske kommer i de följande delarna av Shetlandskvartetten. Jag tyckte  också om det lagom långsamma tempot i berättelsen - det passade på något sätt till både omgivningen och persongalleriet.

Jag ska ge mig i kast med nästa del, Vita nätter, inom kort och jag hoppas att den är lika bra som Svart som natten.






4 kommentarer:

  1. Tyckte mycket om dessa böcker. För miljön och personerna. Du kommer inte bli besviken förrän möjligtvis ... avslöjar inte mer...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis börjat med tredje delen, Röd stoft, så det måste vara antingen den eller den sista delen, Blå gryning...för Vita nätter blev jag inte besviken på.

      Radera