fredag 5 oktober 2012

Åttio dagar gul

Åttio dagar gul av Vina Jackson

"Summer - ung, vacker, sensuell och begåvad violinist - är fången i en trist relation med en man som är ointresserad av erotik. Hon går helt upp  sin musik, mest Vivaldi och Mendelssohn, och för att förtjäna sitt uppehälle spelar hon i Londons tunnelbana.

När en huligan förstör hennes fiol får hon ett överraskande erbjudande från Dominik, en universitetslärare med starka och speciella begär. Han är förtrollad av Summer sedan han sett henne spela och vill ge henne en exklusiv fiol. Men han har ett villkor: hon måste först spela för honom - naken och i hans hem.

Summer och Dominik kastar sig in i en halsbrytande erotisk relation där Summer får chansen att yuppleva och bejaka en märk sida av sin sexualitet som hon tidigare hållit tillbaka. De prövar gränserna för underkastelse och dominans och snart förstår hon att njutning också kan betyda smärta.

Kan en relation så fylld av uppslukande passion överleva?"

------------------------------------------------------------

Man gör reklam för 80 dagar gul med att den är i samma anda som Femtio nyanser, och visst, det finns en hel del likheter. Men det jag märker tydligast är att Femtio nyanser-böckerna är en saga, medans Åttio dagar gul är mer verklighet. Och jag föredrar nog Åttio dagar gul. Det finns också en handling i Åttio dagar gul - en röd tråd som är trovärdig.

Personerna i Åttio dagar gul är verkliga och trovärdiga - det är nog inte så få som någon gång haft tvivel om sin egen sexualitet som Summer även om få vågat utforska den som Summer gör.

Visst, det är BDSM Light igen, men den BDSM som förekommer i Åttio dagar gul ligger nog närmare verkligheten än Femtio nyanser.

Vina Jackson sägs vara pseudonym för två etablerade författare och det märks, språket är lätt och flytande och handlingen logisk. Jag önskar bara att jag läst även Åttio dagar gul på engelska, en hel massa ord på svenska har så negativ laddning att det blir något jag lätt störs av, dom engelska motsvarigheterna blir inte lika störande för den som inte har språket som modersmål.

Slutresultatet bli i vilket fall som helst att jag föredrar faktiskt Åttio dagar gul framför Femtio nyanser. Och jag måste nog sen läsa både Åttio dagar blå och Åttio dagar röd också för att få reda på vad som händer med Summer och Dominik.

Sammanfattning av alla tre delarna http://boklysten.blogspot.se/2013/06/sammanfattning-attio-dagar.html

Stort tack XStory Bokförlag för boken

Köp Åttio dagar gul hos t ex Bokus eller Adlibris







2 kommentarer:

  1. Håller precis med dig, jag läste boken på engelska tidigare i höstas. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag märkte ganska snart att det hade varit en fördel att läsa den på engelska, hade sluppit en del negativa vibbar pga orden på det sättet.

      Radera