onsdag 17 oktober 2012

Bibliotekskatten Dewey

Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron

"En sann berättelse för alla kattvänner. En kall vintermorgon hittar en bibliotekarie en utsvulten och frostbiten kattunge i bibliotekets bokinkast. Personalen tar sig an katten, och trots en hel del motstånd lyckas de få behålla sin bibliotekskatt. Dewey blir en symbol inte bara för biblioteket utan också för hela den lilla staden Spencer. Vi lär känna många färgstarka och gripande livsöden i denna sanna historia om en katt som blev känd och älskad i hela världen. När Dewey dog 2006 stod hans dödsruna att läsa i över 300 tidningar världen över. Vicki Myron är bibliotekarien som hittade katten Dewey den där kalla januarimorgonen. Hennes eget liv är lika mycket en framgångssaga som Deweys som hon skickligt väver samman med sin egen."


--------------------------------------------------

Och tårarna sprutade! Det här är en sån bok som djurmänniskor älskar! Och man behöver nog inte ens vara djurmänniska för att gripas av berättelsen om Dewey. Men varje djurägare har nog någon gång i sitt liv haft just det där djuret som det varit något lite speciellt med. Min hette Buddha och var en iller och han var på ett sätt lik Dewey - han berörde och påverkade människor och han kommer också att bli ihågkommen länge, länge. Kanske är det för att jag haft Buddha som gjorde att jag berördes så otroligt starkt av den här boken - det lite sorgliga slutet fick tårarna att formligen spruta ur ögonen på mig. Och boken om Dewey fick mig återigen att minnas min Buddha och hur viktig han var, och faktiskt fortfarande är, för mig. 

Bibliotekskatten Dewey finns att köpa hos t ex Bokus  eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar