lördag 27 oktober 2012

Bokbloggsjerka 26-29 Oktober

Bokbloggsjerka 26-29 Oktober

Det har varit lite kort om tid för mig på senaste tiden, men nu börjar det lätta lite och då kan jag hoppa på Annikas Bokbloggsjerka den här veckan.

Frågan den här veckan lyder:

Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?

Nej, jag betygsätter inte de böcker jag läser. Varför? Jag tycker att betygsättning begränsar och styr mig på ett sätt som jag inte är bekväm med.  Har testat men även om jag försöker att låta bli att tänka på ev betyg så sitter det bak i hjärnan under tiden jag läser och jag märker att jag lite grann rättar mitt läsande och upplevelsen av boken efter vilket betyg som flimrar i bakhuvudet. Jag skriver hellre hur jag upplever boken och hoppas att det förmedlar en mer rättvis bild av vad jag tycker om boken än ett betyg skulle göra.






4 kommentarer:

  1. Liknande tänker jag. En text om boken säger mer tycker också jag.

    SvaraRadera
  2. Ja, det viktiga säger man ju i texten, där brukar jag avhandla vad jag tyckte om och tvärtom. Sifferbetyget sammanfattar hela läsupplevelsen.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte ens provat betygsättning under en kortare tid, men jag kan tänka mig att jag skulle känna mig begränsad på samma sätt som du beskriver.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med er alla fyra; betyg känns alldeles för begränsande. I och för sig så har jag inte testat betygsättningssystemet, men...

    SvaraRadera