fredag 12 oktober 2012

Maos siste dansare

Maos siste dansare av Li Cunxin

"I en mycket fattig by i nordöstra Kina sitter en liten bondpojke i sin skrangliga skolbänk och är mer intresserad av fåglarna utanför fönstret än av ordförande Maos Lilla röda och alla de storslagna slagord den innehåller. Men just den dagen kommer några främmande män till hans skola - de är utskickade från Madame Maos kulturdepartement. De letar efter barn till bönder som ska kunna formas till trogna väktare av ordörande Maos stora visioner för Kina.

Maos siste dansare är den sanna historien om hur en liten pojkes levnadsbana på grund av en ödets nyck totalt förändrades på ett enda ögonblick. En dag skulle han komma att dansa med världens främsta balettsällskap. En dag skulle han bli god vän med presidenten och med Amerikas första dam, med filmstjärnor och Amerikas mest inflytelserika personer. En dag skulle han bli stjärna: Maos siste dansare och västvärldens älskling.

Från djup fattigdom till stjärnstatus i väst - detta är den märkliga historien om en fattig pojkes stora mod och beslutsamhet."

-------------------------------------------------------------

Jag har faktiskt aldrig varit speciellt intresserad av balett, men efter att ha läst Maos siste dansare så är det nästan så att jag är sugen att gå o se en balett snart. Vilket liv den här mannen har haft! Det intressantaste är såklart tiden i Kina, både den korta tid han bodde hemma hos föräldrarna och sen dom år han bodde på skolan, men det är också ganska spännande att få läsa hans tankar om och reaktioner på vårt västerländska sätt att vara, när han äntligen slapp ut ur Kina. Och man blir ju helt häpen över att kineserna bara plockat ut en bondpojke och så lyckades dom träna upp honom till att bli en balettdansör som så småningom är bland världens främsta. Då börjar man undra vad det är som gör att ngn blir bra på t ex någon sport...går det att bara genom stenhård träning bli bra på i princip vad som helst? Han måste hju i alla fall ha haft massor av talang också. En röd tråd i boken är också hans kärlek till sina föräldrar och hur mycket han vill underlätta livet för dem när han äntligen har råd efter att ha hoppat av från Kina.
Det enda jag faktiskt saknar i boken är bilder...jag hade gärna sett lite bilder från både hans barn- och ungdom i Kina och också från tiden efter avhoppet.
Maos siste dansare har också filmatiserats och eftersom jag gillade boken så mycket så har jag nu köpt filmen också och ska se den...

Läs Maos siste dansare!!!

Köp boken hos t ex Bokus eller Adlibris






2 kommentarer:

  1. När jag kan försöker jag handla från en riktigt bokhandel och inte bara gynna internetjättarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper faktiskt dom flesta av mina begagnade på loppisar. Ibland köper jag såklart nya böcker också men då blir det oftast på nätet eftersom det är enklare för mig. Mitt handikapp gör att det inte är alltid så lätt att för mig att ta mig till en bokhandel.

      Radera