torsdag 4 oktober 2012

Min röst

Min röst av Barbara Hendricks


"Artisten Barbara Hendricks växte upp på Arkansas landsbygd under enkla förhållanden. De första sånger hon lärde sig sjunga var negro spirituals, slavarnas musik. Ingen i hennes omgivning hade hört talas om att svarta sångare skulle kunna sjunga klassisk musik. Men tack vare en stor begåvning och lyckliga omständigheter fick Hendricks möjlighet att studera vid The Juilliard School of Music i New York. Därmed inleddes en resa som skulle ta henne till de stora operascenerna världen över."

-------------------------------------------------------------


Jag har sett och hört Barbara Hendricks konsert i Globen för ett bra tag sen och vilken gudabenådad röst! Självklart blev jag då väldigt nyfiken när jag såg att hon skulle komma ut med en bok - jag ville veta mer om personen Barbara Hendricks. Även om jag redan visste en del om hur det var i den amerikanska södern med segregation osv, så tar man det till sig på ett annat sätt när det är en "ögonvittnesskildring" så att säga. Och så fantastiskt att ändå få möjlighet att hålla på med det man älskar mest och bli en världsberömd sångerska/musiker.
Det är mycket om rösten (som jag borde ha anat med tanke på titeln) och om musiken, men jag saknade lite mer om henne som person och också mer om hennes arbete för UNHCR. På något sätt kändes det som att delen med hennes arbete för mänskliga rättigheter bara hastades förbi genom korta stycken om personer hon mött och om länder hon besökt.
Ett extra plus är att med boken följde en CD-skiva med Barbara Hendricks musik. Att kunna lyssna på musiken samtidigt som man läser ger läsandet en extra dimension.

Tyvärr blev jag lite besviken på boken, men för en operafantast och/eller en Barbara Hendricks-fan är det här en guldgruva att ösa ur.

Stort tack till Leopard Förlag för boken!

Köp Min röst hos t ex Bokus eller Adlibris









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar