söndag 11 november 2012

Fällan

Fällan av Unni Drougge

"När Sveriges populäraste modebloggerska får ansiktet totalförstört efter en misslyckad skönhetsbehandling blir det stora rubriker. Men det är bara början. När den unga kvinnans nyfödda bebis kort därefter kidnappas och föreståndaren för kliniken hittas mördad bryter helvetet ut på allvar.
Berit Hård dras snart in i en härva som så småningom leder henne till den thailändska arkipelagen. Här måste hon ta sig ut till en bevakad "skönhetsö" dit kvinnor från hela världen åker för att göra om sig. Samtidigt försöker Berits nyfunne kärlek varna henne för den storväxte gangstern Ted - Berits ende vän. Vem ska hon tro på? I skönhetsdjungeln är det lätt att gå vilse, och Berit börjar misstänka att hon själv trampat i en riktig fälla..."

--------------------------------------------------------


Det är väldigt få böcker som får mig at le redan när jag ser dem, men en Berit Hård-deckare får mig att le brett och förväntansfullt direkt.Fällan skiljer sig lite från dom två första böckerna i trilogin i o m att Berit i den här boken inte är riktigt lika tuff som i dom andra - hon börjar mjukna lite smått. Jag har lite svårt för det, den Berit jag föll för var tuff, säker på sig själv och tog inte skit från nån. Visst är hon fortfarande så, men hon har börjat fundera på saker mycket mer och därmed lugnat ner sig något. Men Fällan är ändå nästan lika bra som dom två första böckerna. Och jag fick mig ett riktigt skratt av att läsa dom "blogginlägg" som fanns i boken - standarden på svenskan i dem är precis av den kalibern som jag själv ofta sett ute på nätet. Lite tråkigt däremot var det med Ted och Lucifer - Ted hade hunnit bli ett stående inslag som jag uppskattade och Lucifer behövde bara vara Lucifer. 
Jag älskar Unni Drougges drastiska humor och att hon uttrycker sig så härligt osvenskt rakt  - här lindas ingenting i bomull precis.  

Unni - låt inte Berit vila alltför länge, en "hjälte" som Berit behövs! 

Stort tack till Massolit förlag för rec.exet.

Fällan finns att köpa hos t ex Bokus el Adlibris





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar