söndag 18 november 2012

Flykten från Irak

Flykten från Irak av Sandra Lee

"När Guzin träffade Raad på universitetet i Bagdad visste hon att hon funnit sitt livs kärlek. Efter ett traditionellt irakiskt bröllop blev den internationella diplomatvärlden deras liv, och de två barnen, Lina och Mohammed, gjorde lyckan fullkomlig.
När så Saddam Hussein kom till makten förändrades allt. Kvällen innan Kuwaitkriget bröt ut kallades Raad hem till Irak för att, som det hette i kallelsen, arbeta på Utrikesdepartementet. Istället tillfångatogs han av regimen och misshandlades mycket avårt. Två av diktatorns hantlangare körde hem den svårt skadade Raad, och när de drog ut hans slappa kropp ur bilen framför familjens hus bad han flämtande Guzin att avge ett löfte: Hon skulle ta med barnen ut ur Irak och aldrig återvända. Fyra dagar senare var Raad död, mördad av den brutala regim han tvingats tjäna.
Efter att ha blivit satta i husarrest och genomlidit hänsynslös terror uppstod en möjlighet till flykt för Guzin och barnen - en farlig flykt som höll på att kosta dem livet."

--------------------------------------------------------------

Här ser man hur viktig omslaget och texten på baksidan är. När jag köpte boken var jag fullständigt övertygad om att den var bara en i raden av snyftstories enligt "Inte utan min dotter"-modellen. Ack, vad jag bedrog mig! Den här berättelsen är en rak redogörelse för hur galen Saddam Hussein verkligen var och hur det drabbade vanliga familjer. Visst har man läst i tidningar och förstått att han inte riktigt hade alla hästar hemma, men ändå tar man  nog inte till sig infot på samma sätt som när man läser en personlig redogörelse för hur situationen var. Jag bara ryser när jag tänker på att behöva leva under dom här förhållandena, dvs i ett land där en galen diktator styr. Jag har aldrig tänkt på hur lite böcker det egentligen finns om Saddam Husseins Irak, Iran under ayatollahn finns det ju en uppsjö av, men Irak är det nog ganska få som läst om.
Det här var en riktig påminnelse om att man inte bör döma ut boken efter omslaget. Och jag rekommenderar verkligen Flykten från Irak för den som är intresserad av att veta lite mer om Saddam Husseins Irak.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar