söndag 25 november 2012

Högt bland Saarijärvis moar

Högt bland Saarijärvis moar av Väinö Linna

"Jussi växer upp som dräng vid en prästgård på finska landsbygden. I samband med att han planerar att gifta sig får han av prosten lov att dika ut ett kärr och bygga ett torp. Han blir därmedtorpare under prästgården. Jussi är mycket arbetsam och också sparsam och lyckas, med en enorm arbetsinsats, bygga ett ovanligt stort torp som väcker omgivningens beundran men också avundsjuka på vissa håll. Som torpare äger inte Jussi torpet han har byggt eller marken och hans största bekymmer under resten av hans liv kommer att vara risken att förlora sitt livsverk om man från prästgården får för sig att ändra eller säga upp kontraktet."


-----------------------------------------------------------------------

Det är nog 5e eller 6e gången som jag läser Linnas trilogi och än har jag inte tröttnat, det lär bli både en 7e och en 8e också så småningom.
Jag älskar den första meningen i boken

"I begynnelsen var kärret, gräftan - och Jussi."

Den säger så mycket. Det är nästan, redan i sin enkelhet, en beskrivning av finnen.

För mig är den här trilogin väldigt speciell och delvis beror det väl på att jag själv har finskt påbrå. Men trilogin är helt suverän, det går inte att komma ifrån. Linna har med sina ord lyckats levandegöra den finska folksjälen samtidigt som han berättar Finlands 1900-talshistoria. 

Varje gång jag läser dom här böckerna lever jag med lika mycket och varje gång sträckläser jag böckerna. Oavsett hur mycket annat jag läser så är Linnas trilogi ändå något av det bästa jag någonsin läst. Har du inte läst dom här ännu - se till att göra det snarast! Läs!

En sammanfattning av hela trilogin kommer så småningom.

Boken finns att köpa hos t ex Bokus eller Adlibris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar