fredag 23 november 2012

Stockholm-Belize

Stockholm-Belize av Ingrid Larsson

"Gabriella Sandin är en sexuellt nyfiken ung kvinna. Jobbet för henne kors och tvärs över jordklotet och aptiten på livet för henne till nya sensuella sensationer.
'Gaby låste upp dröjde i dörröppningen. Det var farligt att ta  med sig en främling hem.
- Vilken smak för underkläder! Du kan väl beh¨ålla dom på så länge, bad han medan han själv klädde av sig naken. Det hade kommit en ny stuns i hans röst som Gaby gillade.
Han tryckte sin nakna kropp och det styva könet mot henne, in mellan hennes ben medan han med båda händerna masserade hennes bröst genom bh:n.' "

------------------------------------


Jag tycker det är bra att det också kommer ut svenska erotiska böcker och inte bara översatta utländska. En av dom saker jag gillar med Stockholm-Belize är att Gabriella är en självständig kvinna med ett yrke och en egen karriär och att hon tar för sig. Jag gillar också det faktum att man tonat ner språket lite. Som jag skrivit i en tidigare recension så är vissa ord på svenska  så negativt laddade att dom snarare motverkar syftet om man använder dem och i Stockholm-Belize har författaren varit försiktig. Jag tror också faktiskt att speciellt kvinnor föredrar att man lämnar  lite åt fantasin istället för att detaljerat namnge och berätta om varje kroppsdel och vad som görs med den. Jag gillar Ben, även om han är kanske lite väl mycket Indiana Jones för att vara "på riktigt", men han känns ändå som en verklig människa och han är sympatisk. På nåt sätt kommer jag tyvärr inte riktigt nära Gabriella på samma sätt.
Det finns scener i boken som jag upplever som kanske för författaren är i alla fall nära egenupplevda och det märks särskilt tydligt när Gabriella råkar träffa sitt ex på en fest  - dessa partier är dom allra bästa i hela boken och där blir det ordentligt trovärdigt. Tyvärr märks det då ännu tydligare när man gett sig ut på okända vatten, vare sig det gäller miljön eller handlingen. T ex miljöbeskrivningarna från Belize tenderar att ligga lite väl nära glättiga turistbroschyrers texter. Bens "problem" upplever jag inte heller som speciellt trovärdigt, det hade kanske funkat bättre med något som inte var fullt så dramatiskt.
En viss detaljrikedom är alltid bra, men tyvärr tycker jag det går  lite till överdrift med Gabriellas kläder - jag får inte ut något av en detaljerad beskrivning av vad hon sätter på sig för kläder och av vilket märke dessa kläder är (men det kanske beror på att jag överhuvudtaget är oerhört ointresserad av märkeskläder så det ger mig ingen känsla av lyx eller flärd, andra kanske fungerar annorlunda).
Tack, Ingrid Larsson, för att jag fick läsa boken.

Stockholm-Belize finns att köpa hos t ex Bokus eller Adlibris





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar