torsdag 28 februari 2013

Tvillingarna Thornthwaites testamente

Tvillingarna Thornthwaites testamente av Gareth P. Jones

"Tvillingarna Lorelli och Ovid Thornthwaite är inte som andra syskon. De är föräldralösa, bor på en stor herrgård och är de enda arvtagarna till en enorm förmögenhet. Men det som verkligen gör dem annorlunda är deras ständiga försök att ta livet av varandra.
Ingen minns längre hur det hela började, men ända sedan de var små har de på de mest utstuderade sätt utsatt varandra för giljotineringsförsök, sprängämnen i glassen och köttätande pirayor i badkaret.
Men på deras trettonårsdag föreslår Ovid en vapenvila. Tvillingarna är för en gångs skull helt överens - ändå fortsätter de raffinerade mordförsöken!"

-----------------------------------------------

Jag läser ganska sällan barn- och ungdomsböcker, men ibland så dyker det upp något som jag känner att jag bara måste läsa. Jag föll som en fura när jag läste baksidestexten på Tvillingarna Thornthwaites testamente och var bara tvungen att ha boken.
Boken är en underbar blandning av humor och deckargåta med en massa förvecklingar. Varje gång man tror att man kommit på lösningen så tillkommer en ny förveckling som ytterligare förvirrar situationen. Upplösningen är som från en  Agatha Christie - deckare med alla samlade i ett enda rum där sen gåtans lösning skalas fram som lager från lager som på en lök.
Jag kommer på mig själv med att sitta och småskratta åt alla fantasifulla försök att mörda Lorelli och Ovid och hur jag än försöker gissa mig till vem som är den skyldiga så lyckas jag inte pricka rätt.
Det som också slår mig är vilken underbar tecknad film det här skulle kunna bli - titta bara på omslaget, redan den visar hur perfekt den här skulle passa som tecknad film. Jag ser framför mina ögon figurer som liknar butlern i gamla Aristocats, underbart mörka inomhusmiljöer och så alla dessa sanslöst uppfinningsrika mordförsök.

Tvillingarna Thornthwaites testamente finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar