söndag 26 maj 2013

Det broderade hjärtat

Det broderade hjärtat av Carole Martinez

"Mitt namn är Frasquita Carasco. Min själ är en nål. De sidor du kastade ut i öknen finns här samlade på nytt, bundna i en bok som du kan slå igen för all evighet om min historia. Soledad, min flicka, känn denna vind mot ditt ansikte. Det är min kyss. Den jag aldrig gav dig.

Soledad föds missbildad, bakom en mur i sanden, på en plats i öknen intill Medelhavet. Hennes mor är Frasquita Carasco, sömmerskan med de magiska krafterna som förmår åstadkomma vad som helst med sin synål: en solfjäder blir en fjäril som fladdrar iväg, madonnan i kyrkan får ett sidenhjärta som slår, ett söndertrasat ansikte lappas ihop igen och blir än vackrare.
Sedan Frasquita spelats bort av sin make, lastar hon sina fem barn på en dragkärra och ger sig ut på en odyssé genom ett Andalusien präglat av fattigdom och uppror för att slutligen hamna på andra sidan Medelhavet, i nuvarande Algeriet.
Soledad bestämmer sig för att nedteckna sin mors fantastiska liv som en sista hyllning till denna märkvärdiga kvinna."

-------------------------------------------------------

När jag såg Det broderade hjärtat på bokrean så talade titeln till mig och när jag läste baksidestexten så var jag fast - det här var en bok för mig. Och det var den! Jag är helförtjust i böcker som blandar realism med magi såsom man gör i t ex Latinamerika.

Det broderade hjärtat var inte helt lätt att komma igång med och ett tag var jag lite rädd för att jag skulle ha misstagit mig. Men efter prologen gick det bättre och jag fastnade totalt. Berättelsen är som en saga, eller t o m en skröna, men i vilket fall som helst så blir jag helt trollbunden av den och kan bara inte sluta läsa. Den här berättelsen kommer leva kvar länge i minnet hos mig!

Det broderade hjärtat kan köpas hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar