torsdag 30 maj 2013

Devil Bones

Devil Bones - Kathy Reichs

"An underground chamber is exposed in a seedy, dilapidated house with sagging trim and peeling paint.
In the dark cellar, a ritualistic display is revealed. A human skull rests on a cauldron, surrounded by slain chickens and bizarre figurines. Beads and antlers dangle overhead.

Called to the scene is forensic anthropologist Dr Temperance Brennan. Boney architecture suggests that the skull is that of a young, black female. But how did she die? And when? Then, just as Tempe is working to determine the post-mortem interval, another body is discovered: a headless corpse carved with Satanic symbols.

As citizen vigilantes, blaming Devil-worshippers, begin a witch-hunt, intent on revenge, Tempe struggles to kieep her emotions in check. But the truth she eventually uncovers proves more shocking than even she could have imagined..."

-----------------------------------------------

Jag tittar ganska lite på TV i vanliga fall men ändå har jag såklart favoritserier som jag gärna följer om jag kan. Och en av mina absoluta favoriter är Bones. Så när jag hittade böckerna som ligger till grund för serien så var jag ju helt enkelt tvungen att köpa en. Det råkade bli en på engelska trots att i alla fall några av bäckerna också finns översatta till svenska. Jag läser på engelska utan problem i vanliga fall, men Bones på engelska visade sig vara lite mer komplicerat än vad jag hade trott - det är väldigt mycket facktermer och -uttryck som man inte är van vid. Fördelen är ju att man lär sig nya ord om man är nyfiken nog att kolla upp de okända orden (och det är jag! Nyfiken alltså) 

 En sak som jag blev lite besviken på är att karaktärerna inte påminner så mycket om de i TV-serien. För mig är nämligen karaktärerna i TV-serien en del av behållningen. Alla i boken är mer "normala" vilket drar ner lite på helhetsintrycket.

Själva handlingen i boken är självklart spännande, men väldigt mycket krångligare än vad man är van vid. Handlingen kretsar också mycket mer kring rättsantropologin och det är jag lite kluven till. Å ena sidan är det ju självklart ganska intressant, å andra sidan blir det bitvis lite för mycket "fikonspråk".

Men, jag har en bok till i bokhyllan om Bones av Kathy Reichs, och den är på svenska, så då får jag se om jag kanske ändrar uppfattning om böckerna.  








Devil Bones finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar