söndag 26 maj 2013

Döda talar inte

Döda talar inte av Ann Cleeves

"En ung mamma förälskar sig i en kontrollerande äldre man. Kort därefter drunknar hennes son i ett badkar. Ett år senare hittas socialsekreteraren som arbetat med fallet strypt i ett badhus. Den som finner kvinnan är Vera Stanhope: kriminalkommissarien som arbetar för mycket, väger för mycket, dricker för mycket. Tillsammans med polisassistent Joe Ashworth försöker hon lösa fallet, då ännu ett mystiskt lik dyker upp i den pittoreska småstaden."

---------------------------------------------

Ja, jag gillar Ann Cleeves böcker och huvudpersonerna i böckerna. Döda talar inte är andra boken i serien med Vera Stanhope och jag gillar Vera mer och mer. På ett sätt är hon så "vanlig" men samtidigt är hon ju faktiskt också väldigt annorlunda. Och jag gillar också det faktum att huvudpersonen i en kriminalroman är en kvinna, och inte en kvinna som är ung, vacker och atletisk utan en kvinna som är lite för fet, som äter lite för mycket, dricker lite för mycket, men som ändå har skarpare hjärna än de flesta andra...

Intrigen är faktiskt ganska snårig men samtidigt är det nog det som gör att det är intressant och jag känner mig enormt stolt över att jag faktiskt vid ett tillfälle hade misstänkt rätt person även om jag sen ändrade mig.

Det finns så mycket som jag gillar med Ann Cleeves böcker och nu har jag alltså också hittat en ny favoritkommissarie - Vera Stanhope.

Det finns en TV-serie som är baserad på böckerna med Vera Stanhope. Jag har lagt in en trailer för serien i inlägget för den första boken, Dolda djup

Döda talar inte kan köpas hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza




2 kommentarer:

  1. Jag tror det är anledningen till att jag gillar brittiska deckare mer än amerikanska. I de brittiska ser karaktärerna ut som folk och de beter sig som folk :)

    SvaraRadera