torsdag 23 maj 2013

Eldvittnet

Eldvittnet av Lars Kepler

"Birgittagården är en anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende. Den ligger ensligt i skogen norr om Indalsälven.
En mörk höstnatt mördas en av de intagna flickorna inne på anstaltens isolering. Hon hittas på britsen med båda händerna för ansiktet.
Ingen har sett något.

Det finns inga vittnen, men bara någon dag efter det våldsamma mordet börjar en kvinna i Stockholm ringa polisens tipstelefon och lämna felaktig information. Först begär hon pengar för sina upplysningar, men sedan ber hon dem bara att lyssna, allt mer desperat.
Joona Linna reser till Birgittagården och befinner sig snart mitt inne i den märkligaste mordgåta han någonsin stött på. När han börjar söka efter svar sätts förödande krafter i våldsam rörelse. Sanningen är som en älv som störtar ner i en sjö av eld."

----------------------------------------

Jag var lite ljummen när det gällde Hypnotisören och blev besviken på Paganinikontraktet men fortsatte läsa serien ändå. Nu har jag alltså kommit till tredje delen, Eldvittnet, och den här gången är jag varken ljummen eller besviken. I o f s hade jag så låga förväntningar på den här att boken hade behövt vara en total katastrof för att vara jag skulle bli besviken, istället är jag glatt överraskad, Eldvittnet är faktiskt bättre än de två första delarna.

Det är faktiskt riktigt spännande och det enda som jag nu retar mig på är Joona Linna. Han susar omkring lite här och var och levererar lösningar på löpande band, lösningar som ingen annan har ens tänkt på (riktigt så korkade är väl inte alla andra?). Det positiva är att i slutet av boken får man veta lite mer om honom och hans bakgrund så att man lär känna honom lite mer.

Som sagt, den bästa i serien hittills även om det finns irritationsmoment. Men nu måste jag läsa ännu fler delar av serien, bara för att få veta hur det går med Joonas familj.




Eldvittnet finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza





2 kommentarer:

  1. Det låter lovande. Jag blev jättebesviken på Paganinikontraktet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var också besviken på Paganinikontraktet.

      Radera