tisdag 14 maj 2013

Jakten på den mystiska bägaren

Jakten på den mystiska bägaren av Torbjörn Lagmark.

"Kocken Hugo Larsson kastas in i ett hisnande äventyr efter knappt ett dygn av sin semester på Mallrca. Under en lunch hamnar han av en slump mitt i ett brutalt mord och råkar få med sig en mystis bägare. Han blir genast förföljd av råbarkade män, och berlinaren Gerhard Beckman hjälper honom att fly. Men snart kommer mörka hemligheter upp till ytan, hemligheter som har sina rötter begravda i nazismen och andra världskrigets slutstrid i Berlin.

En rymdfärja kraschar vid återinträdet i atmosfären. Tio professorer går ett hemskt öde till mötes i Köpenhamn. Ett svenskt par hittas mördat i sin sommarbostad. Och vem är den mystiska "nummer 1" som plötsligt dyker upp på scenen? Finns det något samband mellan allt och Hugos bägare?

Genom den vilda jakten i Spanien, Frankrike, Italien och under det rafflande slutet i de österrikiska alperna anar man att något riktigt stort är på gång, något som kommer att förändra världen för all framtid."


---------------------------------------------------------

Nej, nej, nej!!! Jag vet inte om det är boken som inte passar mig eller om det är jag som inte passar boken, men faktum är att det här funkar inte alls för mig. Jag läser ju inte sådär jättemycket spänningsromaner men blev lite förförd till genren av BFO och läser nu en spänningsroman lite då och då. Men fortfarande tittar jag nog på lite andra saker än vad den vanliga läsaren av genren gör.

Här är det fartfyllt, det händer mycket och hela tiden och det finns en hel del med  gastronomi (både menyer och nästintill recept), vilket är ganska självklart eftersom både huvudpersonen och författaren  är kockar. Jakten går genom en massa olika länder och binds egentligen samman mycket genom de kockar, restauratörer och restauranger som återfinns i de olika länderna.

I början av boken, där man berättar om händelserna under andra världskriget, märks det tydligt att Lagmark nog har ett stort intresse av krigshistoria. Han radar upp en hel del fakta om vapen och annat krigsmateriel och verkar ha bra koll på de sakerna.

Jag har enormt svårt för berättarperspektivet i boken - för mig blir det som om någon satt bredvid mig på bio och berättade vad som händer på bioduken framför mig, och det funkar inte alls för mig, jag blir irriterad och det stör läsningen.

Jag har också väldigt svårt för Lagmarks förtjusning i vissa specifika ord som alltså används så mycket som möjligt. Ett exempel på sådana ord är ordet elegant. I vissa meningar passar den in, men när den används alltför ofta blir det bara en upprepning och förlorar sin mening. Och tyvärr, hädanefter kommer jag inte kunna höra ordet elegant utan att flina till.  Överhuvudtaget så tycker jag det brister när det gäller språket i boken.

Nej, Jakten på den mystiska bägaren fungerade inte alls för mig men jag kan mycket väl tänka mig att besöka Lagmarks restaurang i Helsingborg om jag har vägarna förbi...

Tack Hoi Förlag för recensionsexemplaret!

Boken finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar