fredag 17 maj 2013

Mississippi

Mississippi av Hillary Jordan

"År 1946 flyttar Henry McAllan med hustrun Laura till en bomullsfarm i Mississippideltat. Storstadsbon Laura avskyr det hårda livet på farmen. Regnet öser ned och familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja.
Till farmen återvänder två unga män från krigets Europa. Jamie, Henrys yngre bror, charmerar och förför men plågas av minnen från kriget. Ronsel Jackson, som till de svarta dagverkarna på farmen, kommer tillbaka från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med den djupt rotade fanatismen och rasismen hos sina egna landsmän. Den osannolika vänskapen mellan de två männen drar in dem alla i en förgörande tragedi."

--------------------------------------------------------

Jag stötte på Mississippi lite överallt ett tag och det kändes som att var och varannan skrev lovsånger om den. Kanske jag på grund av det hade alldeles för höga förväntningar på boken när jag väl fick den i min hand och blev därför lite besviken. När man har högt uppskruvade förväntningar så är ju risken att man blir besviken ganska stor eftersom boken verkligen måste vara nånting alldeles extra för att motsvara de kanske inte alltid så realistiska förväntningarna.
Den första vinken om att boken kanske inte var vad jag hade väntat mig, var tjockleken - jag hade faktiskt förväntat mig av någon anledning att den skulle vara tjockare. Och jag hade nog väntat mig nånting mer storslaget, en "större" berättelse.

Ja,  rent språkligt är det bra och ja, handlingen är bra. Men, det jag inte hittar är nånting som särskiljer den från andra böcker som handlar om liknande saker, dvs t ex rasism i sydstaterna.

Ändå är ju faktiskt Mississippi väldigt bra och värd att läsas, även om man läst liknande tidigare.

Mississippi finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar