tisdag 21 maj 2013

Sjukt begär

Sjukt begär av Magnus Jahnsson

"I en fabrik i den lilla staden Arbois i östra Frankrike befinner sig apotekaren Felix Larson. Han ansvarar för ompackningen av en sändning med insmugglad hivmedicin. En uppgift som visar sig svårare än han kunde ana. Hur och varför hamnade Felix - en plikttrogen ensamvarg - mitt i en kriminell och farlig verksamhet?
Från Östeuropa följer den hänsynslösa hjärnan bakom smugglingen, Hristo Jankov, hur hans välplanerade operation spårar ur. Något han inte tänker tillåta.

På Södersjukhuset har läkaren Kattis Melin varit tvungen att meddela ännu en hivsmittad patient, Erik Berg, att bromsmedicinerna inte fungerar. Kattis blir oroad när Erik berättar att han drabbas av skrämmande biverkningar av sin nya medicin. Vad är det som händer?"

__________________________________

Efter att ha läst ett par kapitel så började jag fundera  på vilka andra böcker Jahnsson skrivit som jag alltså uppenbarligen måste ha missat. Efter att ha sökt på nätet så får jag läsa att detta är hans debutbok! Måste säga att det kom som en total överraskning. Jag är "sjukt" imponerad!

Handlingen i Sjukt begär är nästan skrämmande, kanske just för att det är så verklighetsnära, och det märks att författaren har god kännedom om medicinbranschen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Felix Larson, hjälten. Och jag väntar hela tiden på att den förklaring han ger för sitt beteende ska genomskådas och att han ändå ska bli avslöjad som skurk. På något sätt är han helt enkelt inte sympatisk såsom en "hjälte" i en berättelse brukar vara. Erik Berg däremot är en person som man tycker om och lider med i princip omedelbart.

Man får sig en riktig tankeställare när man läser Sjukt begär - tänk vad människor är kapabla till när det gäller pengar!

En negativ sak med Sjukt begär är att den tog slut lite för fort, jag hade gott kunnat läsa ett par kapitel till, men en uppföljare (Värdet av ett liv) ska visst komma hösten 2013 och den vill jag definitivt läsa.

Vill du veta mer om Magnus Jahnsson? Hans egen hemsida finns här

Tack Hoi förlag för recensionsexemplaret!

Sjukt begär kan köpas hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar