torsdag 20 juni 2013

Barnmorskan i East End

Barnmorskan i East End av Jennifer Worth

"Livet i Londons East End och Docklands på 1950-talet var tufft. Hit kom Jennifer Worth som tjugotvååring till ett nunnekloster där hon skulle arbeta som barnmorska. Hon var nyutexaminerad och oerfaren.
Preventvmedel var i princip okänt, husen trånga och slitna. Nästan alla saknade rinnande vatten och inomhustoalett. Det kryllade av barn och ohyra.
Medan männen arbetade nere i hamnen fylldes kvinnornas dagar av smutstvätt, matlagning, uppfostring och barnafödande. När det var dags för ännu en mun att mätta skickade man bud till nunneklostret och en barnmorska skyndade ut på cykel.
För Jennifer blev mötet med fattigdomen en chock, men hon lärde sig snart att älska den livsvilja, värme och kärlek hon mötte."

-----------------------------------------------

I förordet citerar Jennifer Worth en artikel av Terri Coates "Kanske finns det någonstans en barnmorska som kan göra för barnmorskorna det som James Herriot gjorde för veterinärerna." och det är precis vad hon nog gjort. I alla fall leds tankarna osökt till James Herriots "I vår Herres hage" om distriktsveterinärerna i Yorkshire. Sättet att berätta är i princip samma, humorn och glimten i ögat är samma, och mysighetsfaktorn är samma.

Barnmorskan i East End går ju som serie på TV nu men jag har helt medvetet låtit bli att titta på den serien än så länge. Jag vill först själv i mitt eget huvud få en bild av de olika karaktärerna så att det inte blir TV-seriens personer som tar platsen istället. Men nu när jag läst del 1 så ska jag också se till att titta på TV-serien och så ser jag fram emot att läsa del 2 också.

Boken är lättläst och perfekt läsning för lata sommardagar.

Tack Lind & Co !




Barnmorskan i East End finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar