torsdag 18 juli 2013

Jag tjänar inte

Jag tjänar inte av Jenny Åkervall

"Psykiatern Anna Sager balanserar på utbrändhetens gräns. Hon orkar inte längre engagera sig i sina patienter, något som är både frustrerande och direkt ödesdigert.Hemma är maken alltmer missnöjd. Han tycker sig dra hela lasset med vardag, villa och ungar. När Anna kontaktas av Säpo för at göra en farlighetsbedömning av en stalker som trakasserar en av landets ministrar låter det som en välkommen nystart.
Emre Oktan är nybakad pressekreterare i regeringskansliet och kämpar i motvind med en lynnig statsminister och vikande opinionssiffror. Anonyma mejl börjar dyka upp med avslöjande bilder av centrala personer inom politik och näringsliv. Emre blir tvungen att följa spåret från källan Non serviam - och Anna dras djupare in i ett politiskt maktspel där hon själv riskerar bli offret."

-----------------------------------------------------
Det verkar som om Åkervall varit lite osäker på vad hon vill berätta när hon skrivit den här boken, jag blir inte klok på om det är en bok om relationer, politikens värld eller om det är en spänningsroman.  Det känns också som det är två berättelser som man "tvingat" in i samma bok, en berättelse om politik och politiker och en om relationer.I båda finns inslag som gör att de kanske t o m kunnat fungera som spänningsromaner. Sen har man försökt knyta ihop berättelserna men jag tycker inte det funkar riktigt bra. 

Den delen av boken som jag läser mer med intresse är om psykiater Anna Sager och den känns både intressant och bra. Sedan får jag medge att det politiska med Emre Oktan bläddrar jag ganska snabbt förbi och har inget intresse av att fördjupa mig i.

Nej, det här var ingen bok för mig!

Jag tjänar inte finns att köpa hos t ex 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar