fredag 26 juli 2013

Mannen från bergen

Mannen från bergen av Kjell Eriksson

"Manuel Alavez liv slås i spillror, när hans ene bror dör under dramatiska omständigheter och den andre hamnar i svenskt fängelse. Båda lurades de av en främling. Det indianfolk bröderna tillhör kallar en sådan man för 'mannen från bergen'. Det är en man som lockar med rikedom men istället tar din själ.
Manuel lämnar Mexiko och tar sig till Sverige. Han hittar de två män som orsakat familjens olycka på restaurangen Dakar i Uppsala. Där härskar Slobodan Andersson tillsammans sin medhjälpare Armas.
På Dakar arbetar också Ea Willman, en arbetslös postkassörska som nu äntlige fått ett nytt jobb och hoppas kunna skapa ett bättre liv för sig och sina två tonårssöner.
Men en dag hittas Armas i Fyrisån med halsen avskuren. Mördaren har också från hans axel karvat bort en tatuering föreställande en märklig figur som förbryllar polisen.
Mordet utlöser en kedja av händelser som rör sig kring restaurangen vid ån. Kriminalinspektör Ann Lindell tvingas jaga en skuggestalt som kanske är ute efter flera personer."


----------------------------------------------------


När jag läste Prinsessan av Burundi tyckte jag att det va roligt att läsa en deckare där händelsernas centrum finns i Uppsala (min "nya" hemort) och samma gäller Mannen från bergen. Det är trevligt att kunna lista ut ställen bara genom vissa beskrivningar.

Tyvärr blev jag annars lite besviken på Mannen från bergen. Början var så spretig att det var nära att jag lade ifrån mig boken bara för att jag inte orkade hålla reda på alla de olika personer som dök upp. Och jag blev definitivt inte förtjust i kopplingen till Mexico - indianstammen som de skulle ha tillhört kändes inte riktigt genomtänkt och det var inte riktigt trovärdigt att Manuel kom till Sverige.

Jag vet att jag hakar upp mig på småsaker, men.... Att helt plötsligt slänga in ett ord som "ackuratess" i en text som annars är skriven med ett enkelt språk fungerar inte riktigt. Om språket i övrigt varit av den typen så hade detta inte märkts så tydligt, men nu stod ordet ut i texten som en stor röd flagga.

Men, jag har några till av Erikssons böcker i bokhyllan så jag hoppas att jag inte blir lika besviken på dem.

Mannen från bergen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza



2 kommentarer:

  1. Skriver Eriksson en serie eller är det fristående böcker? Tror jag har någon i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är en serie med kriminalkommissarie Ann Lindell. Men delarna går att läsa fristående, det är det jag gör i alla fall.

      Radera