tisdag 16 juli 2013

Sammanfattning - Barkhetrilogin

Barkhetrilogin av Bodil Mårtensson


Historia var mitt absolut sämsta ämne i skolan, troligtvis eftersom jag tyckte att det var helt otroligt tråkigt och för att jag inte på något sätt kunde hålla årtal i huvudet. Men genom att läsa historiska romaner så lär jag mig lite i alla fall.
Skåne är en del av Sverige som jag inte vet så mycket om trots att jag har bekanta där så det var intressant att få läsa lite om tiden då Skåne var danskt.

Bodil Mårtensson var en helt ny bekantskap för mig när jag började läsa Barkhe-trilogin, men jag har sedan dess fått reda på att hon också skrivit deckare som jag nu blivit nyfiken på och måste prova att läsa.

 Det är lätt att lära känna huvudpersonerna och, som sagt, mina favoriter är Hanna, Magde och Lars.

Jag hade föredragit faktiskt att få veta om bakgrunden till Valdemarskorset tidigare i trilogin, kanske t o m redan i första boken. För mig hade det nog ökat på spänningen lite. Men det är ju klart, det hade kanske stört "den röda tråden" lite och gjort att en tredje del inte skulle varit så självklar.

Böckerna om Frans Barkhe och hans familj är spännande och intressanta och jag vet nu betydligt mer om Skåne och Skånes historia än vad jag visste innan. Och jag har lärt mig det på ett mycket trevligt sätt.

Jag tyckte om Barkhe-trilogin och hoppas att Bodil Mårtensson i framtiden kommer att skriva fler historiska romaner!

Legenden om Barkhe

Mina recensioner av de tre delarna:

Barkhes döttrar

Barkhes son

                                    Barkhes kors










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar