torsdag 1 augusti 2013

Fyrmästarens dotter

Fyrmästarens dotter av Ann Rosman

"På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand håller man på att ställa i ordning en ny turist- och konferensanläggning. Det som tidigare var fyrpersonalens bostäder ska rustas upp, och vid invigningen kommer den renoverade krinolinfyren Pater Noster från 1868 åter att ställas på plats.
Men så gör två murare ett obehagligt fynd - i fyrmästarbostadens matkällare påträffar de kvarlevorna av en man, som av allt att döma lega där länge.
Karin Adler vid kriminalpolisen i Göteborg får hand om utredningen. Till en början har man inte mycket att gå efter, bara en förteckning över försvunna personer och en vigselring. Mystiken tätnar kring den döde mannen. Vem är han? Och varför har han blivit inmurad?"


----------------------------------------------------


Vilken tur att  det inte var den här jag läste som första bok av Ann Rosman! Hade jag gjort det så finns det risk för att jag hade avfärdat Rosman som ointressant. Inte så att Fyrmästarens dotter är dålig på något sätt, men den känns lite tunn, och inte bara för att den fysiska boken är tunn utan för att själva handlingen är lite tunn.

Äntligen har jag också börjat hitta svenska deckare där de personliga relationerna och problemen inte tar överhanden! Visst, de finns där men de överskuggar inte brottet. Och i Karin Adler har jag hittat ännu en huvudperson som jag gillar. Det är också trevligt att få läsa om Marstrand och Rosman verkar ha gjort grundlig research inför skrivandet av böckerna.

Så nu har jag läst tre av Rosmans böcker och kommer nog ganska säkert fortsätta att läsa serien.

Fyrmästarens dotter finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar