söndag 8 september 2013

Det som vilar på botten

Det som vilar på botten av Varg Gyllander

"En ensam hamnkapten tittar ut över havet där vågtopparna piskas vita av den annalkande stormen. Kryssningsfartyget M/S Vegas lanternor dyker inte upp i den nattsvarta horisonten som de brukar. Någonting har hänt ute på havet, en händelse som kommer att sätta kriminaltekniker Ulf Holtz på svåra prov både professionellt och privat. När utredningen drar igång tycks frågorna bara bli fler och fler, vem är den döde mannen utan identitet och utan historia och vad döljer besättningen?
Medan polisarbetet fortskrider och händelseförloppen långsamt klarnar för Holtz gör sig saknaden efter hans älskade Nahid påmind. Nahid Ghadjar, den unga kollegan som lyckades öppna den hårt tilldragna dörren till Ulf Holtz hjärta, för att sedan försvinna ur hans liv, och som ingen nu vet var hon är. Kollegan Pia Levin kämpar med sina egna demoner och dras obönhörligen ner i sitt personliga mörker medan hon utreder en familjetragedi som ingen tycks bry sig om. En hel familj har hittats död och utredarna misstänker att det rör sig om ett utvidgat självmord där mamman har mördat sin familj och därefter tagit sitt eget liv. Men det är något som inte stämmer och Pia Levin börjar på egen hand utreda fallet trots ett kompakt motstånd."

----------------------------------------------

Jag gillar fortfarande den tedrickande kriminalteknikern Ulf Holtz och kollegan Pia Levin, men precis som förra boken känns handlingen i denna också lite tunn. Och personbeskrivningarna är också relativt tunna och lite oengagerade - jag tycker inte att jag får något riktigt grepp om personerna i boken. Men jag har i alla fall kommit på vad det är som stört mig när jag läst böckerna. Holtz är ju tedrickare vilket i sig är positivt i mina ögon eftersom jag själv är tedrickare. Och det är där som det störande inslaget kommer - Ulf Holtz använder bara tepåsar!  Ingen seriös tedrickare använder tepåsar hemma! Det är  löste som gäller, tepåsar är ett nödvändigt ont när det inte finns alternativ, så där har Gyllander missat riktigt ordentligt.

Det som är roligt och intressant i boken även den här gången är att få en liten inblick i det kriminaltekniska arbetet.

Det är lite lagom spännande, varken för mycket eller för lite, och därför var Det som vilar på botten perfekt sängläsning för mig.

Det som vilar på botten finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar