onsdag 9 oktober 2013

En oväntad vänskap - film

Det är inte så länge sedan som jag recenserade boken En oväntad vänskap här på bloggen och kände då att jag gärna ville se filmen också. Och för några dagar sen var det alltså dags att se den. Jag brukar oftast vilja läsa boken först och sen se filmen så att jag inte har utseende osv färdigt i huvudet när jag läser boken - jag vill kunna "se" i mitt eget huvud hur personerna ser ut och sen kunna jämföra det med hur de ser ut på filmen istället för att ha färdiga utseenden från filmen när jag väl läser boken.
I en oväntad vänskap spelade det ingen roll eftersom bilden på omslaget är från filmen så jag fick automatiskt filmens utseenden på huvudpersonerna. Men filmen är så bra att det inte gör nånting! För en gångs skull måste jag säga att filmen faktiskt nästan är bättre än boken. Mycket av humorn förstärks av skådespelarnas minspel och agerande. Filmen följer inte boken slaviskt, men det är inte heller en nackdel, snarare en fördel som ger flyt i filmens berättande. Det jag gillar mest med filmen är att man där inte skrattar åt personerna utan man skrattar med.
Ett par vänner såg filmen samma kväll som vi såg den och deras kommentar var: "Vi skrattade så vi grät!".

Filmen finns att köpa hos t ex

CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar