måndag 11 november 2013

En mörk strimma av ljus

En mörk strimma av ljus av Samar Yazbek

"En natt ser Hanan al-Hashimi ljus sippra fram under sin åldrige makes sovrumsdörr. Där inne finner hon honom i sängen tillsammans med hennes älskade tjänsteflicka Alya. Efter åtta år i huset slängs Alya omedelbart ut av den rasande Hanan.
Alya vandrar sakta tillbaka mot al-Raml, slumkvarteret i Damaskus där hon växte upp. Minnena av slagen, våldtäkterna och den ständiga sopstanken sköljer över henne. Dit vill hon inte tillbaka. Trots det skamfyllda uppbrottet saknar hon redan Hanans kärlek och tryggheten i huset.
Under tiden drabbas Hanan av panik över sin förhastade reaktion. Hon inser hur tomt hennes privilegierade liv varit tills hon träffade Alya - hennes tjänsteflicka om dagen och älskarinna om natten."

----------------------------------------

En mörk strimma av ljus är en ganska tunn bok, bara knappt 200 sidor. Den är lättläst och går fort att komma igenom även om man, som jag, stannar till  på vissa ställen och reflekterar över händelserna.
Förhållandet mellan tjänsteflickan Alya och hennes arbetsgivare, Hanan och hennes man, är intressant och frågan är väl vem som egentligen utnyttjar vem i slutänden.

Jag tycker om boken, men samtidigt tycker jag att man bara skrapar lite på ytan när det gäller klasskillnader, kvinnans ställning osv i Syrien. Och när boken är slut har jag en hel massa frågetecken kvar som jag hade velat ha svar på.

Tack Ordfront förlag för rec.exet!

En mörk strimma av ljus finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar