söndag 24 november 2013

En smakebit på søndag


Jag ska för första gången delta i i den norska Flukten fra virkelighetens En smakebit på søndag där man ska välja ett stycke att dela med sig av ur den boken man just då läser.

Jag blev precis klar med Jan Lidbecks Shamanens sång om en oundviklig människa som handlar om den svenska sjukvården så smakbiten tar jag från sid 37 i boken som jag precis börjat läsa, La Peregrina av Cecilia Samartin, den fristående fortsättningen på Señor Peregrino



"Det finns en by som heter Sombrevista och som ligger någonstans mitt i Spanien. Det är egentligen bara en samling mörka stenhus som klamrar sig fast vid jorden. Den bästa platsen där är den högsta punkten, ovanför gravplatsen, och om du står där och blundar, breder ut armarna och omfamnar det väldiga landskapet framför dig kommer du att se dina drömmar. Det här är platsen där hon för första gången började drömma om ett liv utanför den lilla värld som hon kände till. Och även om jag inte har sett den med egna ögon vet jag precis hur den ser ut."
"Hur kan du veta det?" frågade Jamilet och flyttade sig närmare señor Peregrino som satt tillbakalutad i sin stol med slutna ögon.
"Jag vet det bara", mumlade han och log för sig själv.





8 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den här står på listan över böcker jag är nyfiken på!

    SvaraRadera
  2. Låter vackert, men kanske inte som min typ av bok :)

    SvaraRadera
  3. Cecilia Samartin har jag inte läst något av ännu, men det ska bli. Tack för smakbiten och påminnelsen.

    SvaraRadera
  4. Denne ser jeg frem til å lese :-) Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
  5. Cecilia Samartin är okänd för mig, men jag blir nyfiken. Även om det är en fristående fortsättning bör man kanske läsa i ordning, eller vad föreslår du? Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Jag läste nyligen ut Senor Peregrino, den var ganska bra. Jag tvekar om jag ska läsa fortsättningen.

    SvaraRadera
  7. Båda de här böckerna har jag olästa i hyllan, vann dem för ett tag sedan :) Jag är riktigt nyfiken på dem.

    SvaraRadera
  8. Jag är kär i Cecilia Samartin. Hon skriver helt underbart och jag har läst alla hennes böcker!! :)

    SvaraRadera