tisdag 12 november 2013

Ett fjärran krig

Ett fjärran krig av Göran Redin

"År 1610 föds tvillingarna Erik och Karin på en gård i Östergötland. När deras familj blir offer för hämnd, hot och utpressning tvingas de bort från hemmet. Men den tidiga stormaktstiden är en tid av möjligheter och oväntade möten, när begåvning och mod leder långt och när människornas liv och rikets framtid styrs av ett fjärran krig."

--------------------------------

Ett fjärran krig är Göran Redins debutroman och den första delen i en planerad serie om  syskonen Erik och Karin under den svenska stormaktstiden.

Jag kände direkt när jag började läsa att det här var min typ av bok. Historia på det här sättet är roligt att läsa och det är nog mycket mer som fastnar än när man läser torra läroböcker.

Ett fjärran krig är välskriven, lättläst och intressant. Det märks tydligt att Redin skriver om något som ligger honom nära hjärtat, han lyckas förmedla stämning och känslor så väl att jag känner mig förflyttad till 1600-talets Östergötland. 

Nånting som jag också tyckte om var att Eriks och Karins öden sammanvävs med den svenska historian - Eriks som soldat som ska ut i kriget och Karin som börjar arbeta som hushållerska åt en av de invandrade holländare som kom till Sverige för att driva industrier.

Jag tyckte väldigt mycket om Ett fjärran krig och jag ser fram emot att få följa Eriks och Karins öden och äventyr i stormaktstidens Sverige i kommande delar av serien.

Läs också Göran Redins blogg

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Ett fjärran krig finns att köpa hos t ex











4 kommentarer:

  1. Vi tyckte väldigt lika om boken. Kul, det var verkligen en bladvändare. Hoppas att nästa del inte dröjer alltför länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du också gillade den. Nackdelen med att få läsa en bok ur en ny serie är ofta att man får vänta ett bra tag på nästa del.

      Radera
    2. Glad jag blir! Jag siktar på att bok nummer två ska komma ut om ett år. Jag hoppas att det känns som en riktigt lång väntan :-)

      Radera
    3. Det blir en alldeles för lång väntan, så vi får väl jaga på dig lite grann...

      Radera