måndag 4 november 2013

Glasslottet

Glasslottet av Jeannette Walls

"Jag satt i en taxi och funderade på om jag var för uppklädd för kvällen, när jag kastade en blick ut genom rutan och såg mamma rota i en sopcontainer. Det var flera månader sedan jag sett mamma, och när hon tittade upp greps jag av panik för att hon skulle se mig och ropa mitt namn och att någon som var på väg till samma fest skulle få syn på oss tillsammans. Jag gled djupare ner i sätet och bad chauffören vända och köra mig tillbaka till Park Avenue.

Jeanette Walls mamma och pappa, några av de många oförglömliga karaktärerna i denns ovanliga självbiografi, är excentriker. Rex är en karismatisk och djupt störd man, vars "lilla drinkproblem" hindrar honom från att någonsin behålla ett jobb, Rose är konstnär som tycker det är viktigare att måla en tavla än att se till att det kommer mat på bordet. Ungar ska bara lämnads i fred, då blir de härdade till såväl kropp och själ.I denna skakande men också ömsinta uppväxtskildring beskriver Jeannette Walls hur hon och hennes syskon invaggas i övertygelsen om att deras turbulenta liv i djupaste fattigdom bara är ett enda strålande äventyr."

---------------------------------------

Glasslottet är hemsk, fruktansvärd och alldeles, alldeles underbar! Det är en sådan bok som man fastnar med från första sidan, en riktig sträckläsningsbok där man bara måste läsa en sida till för att få veta vad som händer och när man sedan läst sista sidan så önskar man att den fortsatt ett par hundra sidor till.

Walls skriver osentimentalt och anklagar ingen, däremot har hon nästan medkänsla med de föräldrar som med alla mått mätt egentligen aldrig borde ha skaffat sig barn. Och jag blir berörd, jag blir 8, 9 och 12 år, fryser och är hungrig, och upplever en barndom som inget barn borde behöva genomlida.

Det negativa med den här berättelsen är att den tar slut. När man vänt sista sidan så sitter man där och önskar att den fortsatte ett par hundra sidor till.

Glasslottet har legat på New York Times bestsellerlista i 261 veckor och det förvånar mig inte. Den borde hamna på att läsa-listan hos alla.
Den ska också filmatiseras och det är en film som jag absolut måste se när den väl kommer.

Stort tack till Bazar förlag för rec.exet !

Glasslottet finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar