tisdag 26 november 2013

Tematrio - Prisvinnare

Den här veckan har Lyran valt prisvinnare som tema och man får välja vilket/vilka pris man vill.

Berätta om tre prisade böcker du läst eller har lust att läsa.


Jag valde 3 författare som vunnit Nordiska rådets Litteraturpris



Väinö Linna fick priset 1963 för sin bok Söner av ett folk. Boken är del 3 i Linnas "Under Polstjärnan"-trilogi. Och den här trilogin är bland de första "vuxenböcker" jag läst. Jag har läst om den många gånger och lär göra det många gånger till.








Sofi Oksanen fick priset 2010 för sin bok Utrensning. Oksanens första böcker, Stalins kossor och Utrensning, tillhör mina favoriter.










Kim Leine fick priset 2013 för sin bok Profeterna vid Evighetsfjorden. Den väntar i bokhyllan och jag är jättesugen på att sätta igång med den.

4 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dina!

    SvaraRadera
  2. Roligt med nordisk trio, det finns mycket välskrivet häruppe i våra trakter! Oksanen och Linna är båda fantastiska, Leine verkar lite mörk och hemsk men jag kanske testar ändå.

    SvaraRadera
  3. Utrensning har jag läst och vågar knappt säga att jag inte gillade den speciellt mycket :o

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dina, men Utrensning står på listan :)

    SvaraRadera