söndag 8 december 2013

Det fördolda

Det fördolda av Hjorth Rosenfeldt

"Innan tsunamin i Thailand var kriminalpsykologen Sebastian Bergman på topp. Han hade ett bra jobb, en stor kärlek och en älskad dotter.
Men det var då.
Sedan dess har de flesta av hans goda sidor försvunnit och han har gradvis förvandlats till ett självdestruktivt vrak.
Men när polisen hittar sextonårige Roger i ett kärr, med hjärtat utskuret ur kroppen, hamnar Sebastian av en tillfällighet mitt i utredningen som leds av hans gamle kollega Torkel Höglund från Riksmordkommissionen.
Alla ledtrådar tycks peka mot Rogers skola, Palmlövska gymnasiet. En till synes felfri miljö, som visar sig gömma hemligheter i det fördolda."


--------------------------------------------------


Första boken med kriminalpsykologen Sebastian Bergman och för mig första boken av Hjorth Rosenfeldt som jag läser.

I början kändes den som en "vanlig" deckare, som det finns 13 på dussinet av, men så småningom, när man fick lite mer kött på benen när det gäller Sebastian Bergman, så fick berättelsen mer substans så att säga.
Personbeskrivningarna är bra, även om jag, ännu i alla fall, inte tycker speciellt bra om Sebastian Bergman. Han är rent ut sagt en skitstövel och det har ju Hjorth och Rosenfeldt lyckats bra med att få fram. Och så Haraldsson som är för sorglig men sådana som han träffar man på alltför ofta. Så personbeskrivningarna känns trovärdiga.

Själva händelseförloppet är också trovärdigt och känns faktiskt nästan verkligt. Människor fungerar på det där sättet, om man då bortser från den blodigaste biten i mordet.

Nästa bok, Lärjungen, väntar på sin tur i bokhyllan och det ska bli intressant att se om den är lika bra som den här första.

Det fördolda finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza  (ljudbok)







2 kommentarer:

  1. Jag har hela (tre?) den här serien stående oläst i hyllan och hoppas att jag kan ta tag i dem nästa år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nästa del väntande så den ska jag ta itu med så småningom.

      Radera