fredag 17 januari 2014

Bokbloggsjerka 17-20 januari

Bokbloggsjerka 17-20 januari

Det är fredag och dags för jerkan igen. Den här gången vill Annika veta

Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favorit genre.

Man skulle kunna tro att det här blir lätt som en plätt för mig, som läser så spretigt och alltså kan i princip välja vilka serier som helst för att det ska passa in.  Jag tycker själv att jag tittar ganska lite på TV, men märkte nu när jag började tänka efter att det nog ändå blir en hel del.

Criminal Minds och Law and order är nog de kriminalserier jag tittar oftast på. De sänds tillräckligt sent på kvällen för att jag ska vilja ta en paus från annat jag sysslar med.
Jag är passionerat intresserad av matlagning så utländska (inte svenska, de är ganska tråkiga) matlagningsprogram är givna, t ex Masterchef i olika varianter.
Antikviteter är också ett intresse och den roligaste serien där är nog Antiques Road Trip.
Och så kommer vi till djuren och just nu följer jag slaviskt Djurens hjältar, för att veterinärkliniken är "vår" veterinärklinik och veterinärerna som är med är gamla vänner.
Tunnelbanan tittar jag alltid på och det är mest för att mycket i serien är inspelat på min mans arbetsplats och han syns med ibland.
Med En plats i solen, i olika varianter, kan man drömma sig bort till andra länder och annan livsstil.

Det blev fler än vad jag hade trott, faktiskt. Ändå har jag en känsla av att jag säkert glömt någon/några.








28 kommentarer:

  1. Jag trodde inte heller att jag såg mycket på TV, men efter att ha jerkat runt ett tag får jag nog revidera den uppfattningen. Criminal Minds är förresten kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att man gillar en serie med psykopater, brutala och rent bestialiska, sadistiska mord, men Criminal Minds är speciell.

      Radera
  2. En plats i solen gillar jag också. Jag vill alltid flytta dit direkt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och jag vill ha alla underbara, välrenoverade hus de visar!

      Radera
  3. Jag har svårt att följa TV-serier. Men en eller annan blir det emellanåt. Nu senast Fröken Frimans krig. Lagom många avsnitt för mig :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miniserier är ju bäst så är det klart på några dagar, och så behöver man inte sitta framför TV:n en viss tid, vecka efter vecka.

      Radera
  4. Önskar att jag kunde säga att jag tittar lite på tv men jag följer hur många serier som helst, slöseri med tid egentligen men ganska trevligt ändå... :) Criminal minds är en av mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Criminal Minds är speciell. Jag trodde jag tittade väldigt lite på TV, men kom underfund med, nu när jag tänkte efter, att det blev mer än ag hade trott.

      Radera
  5. Tunnelbanan har jag sett någon gång. Förstår att det blir extra intressant att titta om den är inspelad på din mans jobb! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt intressant blir det ju när han sen kan berätta lite mer bakgrund osv om det som visas på TV och så kan han berätta lite om personalen som visas.

      Radera
  6. Law and order brukar jag se ibland, den gillar jag.

    SvaraRadera
  7. Ååå, en plats i solen är min kafferast på eftermiddagen när jag jobbar hemifrån. Drömma är aldrig fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite småtrevligt att sitta och drömma om att bo i ett härligt hus i ett annat land.

      Radera
  8. Det ringer ingen klocka så jag har nog inte sett några av dina men så är jag ingen som hänger vid apparaten. En och annan film kanske.
    Ha en trevlig fredag.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittar istället mycket sällan på film.

      Radera
  9. Criminal minds är nog mångas favorit snacka om serie med högklass fast det gått flera säsonger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju onekligen så att den är mångas favorit! En del av framgången beror nog på att de lyckats behålla samma personer (som man redan lärt sig tycka om) i serien. Det är väl egentligen bara i en roll som personer byts ut.

      Radera
  10. Criminal minds har jag tänkt att börja titta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag definitivt att du ska göra!

      Radera
  11. Det var många jag inte kände igen :-) Law and Order följde jag i början för lääänge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Law and Order startade ju faktiskt ganska länge sen.

      Radera
  12. Criminal minds är en favorit här också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som gillar Criminal Minds

      Radera
  13. Antiques Road Trip är riktigt mysig :) Gillar brittiska doku-program (som Hela England bakar och Masterchef) väldigt mycket bättre än svenska, är något med språket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, många brittiska program är betydligt bättre än sina amerikanska eller svenska mosvarigheter. Överhuvudtaget så har de många väldigt sevärda program

      Radera
  14. Jag kollar inte så många av dem du nämner, men jag följde en av de tidigare omgångarna av Sveriges Mästerkock eftersom en bekant till mig gick ända till de sista tävlingarna, då var det kul att kolla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ju vara jättekul att kolla när man har bekanta med i programmet!

      Radera