onsdag 15 januari 2014

Och du ska kalla dig man

Titel: Och du ska kalla dig man
Författare: Johnny Martinsson
Antal sidor: 224
Format: Danskt band
Förlag: Blue Publishing

"Det var bara en känsla som dök upp, som inte ville ge med sig. Som om någon petade mig i sidan så fort jag tänkte på något annat. Känslan bars av en röst som sade att Emma gjort något som skulle vara det sista slaget mot det som var vi. Det var Slutet som petade mig i sidan och jag visste det.

Kärleken är inte logisk. Den håller sig inte inom några förutbestämda regler eller ramar. Den verkar göra som den vill. Lika okontrollerbar som vädrets makter.
Johan blir smärtsamt medveten om att det är så det förhåller sig. Trots sin psykologutbildning och erfarenhet, står han handfallen när han börjar inse att allt inte står rätt till med kvinnan han förälskat sig i. Det som verkade så rätt förändras snart till något som sätter allt djupare spår i själen.
Men han vill inte se och väljer att blunda för signalerna. Allt för att få vara kvar i de starka krafter kärleken representerar. Hur förgörande de än må vara."

--------------------------------------------

Det finns många böcker om våld i relationer och oftast handlar det då om mäns våld mot kvinnor. Johnny Martinsson berättar istället om situationen där kvinnan är förövaren och mannen offret. Och det är angeläget att skriva om eftersom många nog inte ens är medvetna om att det förekommer.Eftersom jag själv relativt nyligen  haft en sådan här situation (fast grövre) i min närhet så önskar jag bara att Martinsson t o m gått in djupare i problematiken. Men redan det faktum att han tar upp och berättar om det här är glädjande, det behövs.

Och du ska kalla dig man är lättläst och man är fast ända från första sidan och faktiskt lever med i den här destruktiva relationen. Och att boken är verklighetsbaserad råder det ingen tvivel om, bara den som antingen själv suttit i den här sitsen eller sett det på nära håll, kan berätta om det på det här sättet.

Tack, Blue Publishing, för rec.exet!

Och du ska kalla dig man finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





2 kommentarer:

  1. Tack själv!
    Jag är glad att du ville läsa den och att du blev engagerad. Och visst har du rätt i att jag kunde gått djupare in i problematiken, men det kommer en bok till ... dessutom kommer jag föreläsa i ämnet och dyka ner i mekanismerna där. Huvudmålet är att lyfta fram det här ämnet i ljuset och förhoppningsvis bidra till ett öppnare klimat i dessa svåra frågor.

    Tråkigt att du behövt uppleva det här i din närhet och jag hoppas det löst sig nu. Det är kanske det mest smärtsamma i efterhand, att inse hur det drabbar dem som står bredvid.

    Stort tack och jag önskar dig allt gott!
    /Johnny Martinsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är nånting som ligger mig varmt om hjärtat i o m att jag vet hur jobbigt det är på alla sätt, både för offret och anhöriga. Och det var väl lite därför jag hade önskat mer - jag glömde bort att de flesta nog inte vet så mycket om det här.
      Och jag är glad över att du vill lyfta fram just det här, det behövs verkligen. Folk har ju faktiskt t o m svårt att tro att våld i relationer också kan se ut så här.
      Tyvärr har det inte löst sig, där är det kärleken/passionen som fortfarande vinner. Resten eskalerar sakta men säkert. Förhoppningsvis löser det sig så småningom, personen har tagit ett första steg i alla fall, men det lär ta tid.
      Stort tack till dig för att du skrev boken och tog upp ett så "osynligt" ämne som behöver ut i ljuset.

      Radera