fredag 14 februari 2014

Sekten

Titel: Sekten
Författare: Meg Gardiner
Format: pocket
Antal sidor: 374
Förlag: Norstedts förlag

"Evan Delaney är jurist och privatspanare, bosatt i Santa Barbara i södra Kalifornien. Hennes bror Brian är stridspilot, stationerad på basen China Lake. Efter att hans fru Tabitha lämnat honom och sonen Luke fråntas hon vårdnaden om barnet. Evan får ansvar för sin älskade brorson då Brian är på olika militära uppdrag. Hon blir chockad när hon får veta att svägerskan värvats av en fanatisk religiös sekt som kallar sig "De Utvalda". En hård kamp om Like inleds nu och Evan är fast besluten att skydda honom. Men sekten skyr inga medel för att nå sitt mål, inte ens barnarov och mord. Evan tvingas använda både list och våld och uppbåda allt sitt mod för att frita pojken."

----------------------------------

Jag tänkte mig att den här boken skulle bli lite trevligt spännande läsning i sängen.Problemet är att späningen lyste med sin frånvaro ju längre jag kom i boken. Och det är verkligen icke-spännande när man ligger och småskrattar. Det positiva med det här var att jag verkligen handgripligen lärde mig hur otroligt viktigt det är att författaren gör ordentlig research. Det hade inte Meg Gardiner gjort plus att det hela sedan förvärrades av att översättaren inte heller gjort vad man förväntar sig av en professionell översättare, dvs kollar upp ord som hen kanske inte är så säker på istället för at bara höfta till det och hoppas på det bästa.

Nu råkade de här missarna handla om två specifika saker som jag är mycket väl bekant och relativt kunnig om och jag förväntar mig inte att en författare ska vara expert på det hen skriver om, men det här handlade inte precis om någon raketforskning plus att information om de två sakerna författaren missat, finns i överflöd och fanns t o m år 2002 när Gardiner skrev den. Samma gäller översättaren och där blir hens miss ännu mer obegriplig eftersom den svenska utgåvan kom ut 2008. Så i mina ögon har varken den ena eller den andra helt enkelt brytt sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar