tisdag 18 mars 2014

Blomsterspråket

Titel: Blomsterspråket
Författare: Vanessa Diffenbaugh
Format: Inb
Antal sidor: 383
Förlag: Bazar förlag

"Tänk om det enda som kan uttrycka vad du känner är blommor
Victoria Jones är ett maskrosbarn och har under hela sin uppväxt blivit skickad från det ena fosterhemmet till det andra. Det har gjort henne misstänksam och skygg, och hon har svårt att knyta an till andra människor. Det enda som intresserar henne är blommorna och deras språk.
När Victoria fyller arton måste hon klara sig själv. Hon är hemlös och ensam och allt hon har är vad fostermamman Elizabeth - den enda människa som brytt sig om henne - lärt henne: det viktorianska blomsterspråket.
En dag får hon arbete i en liten blomsteraffär. På marknaden träffar hon en ung man som till hennes förvåning också förstår blomsterspråket. Mot Victorias vilja föds ett hopp inom henne: om kärlek, en familj, ett hem. Men det förflutna med sina smärtsam,ma minnen håller henne tillbaka. Är det verkligen möjligt att någon människa kan älska henne - så oberäknelig, oförsonlig och sårad som hon är? Undan för undan förstår Victoria att även den mest skadade människa kan lära sig att visa tillit - och få tillit tillbaka."


-----------------------------------------------

Vilken överraskning den här boken visade sig vara! Jag köpte boken mest för att omslaget och titeln fick mig att tro att det här skulle vara en okomplicerad, lite lätt romantisk, berättelse, som skulle passa för mig just nu när jag gärna vill ha okomplicerad, underhållande läsning. Men vad jag misstog mig! Visst är det kanske lite romantik med också, att använda blomsterspråket kan ju inte vara annat än romantiskt, men boken är så mycket mer.

Boken fick mig att fundera lite flummigt på t ex kommunikation och/eller brist på kommunikation. Jag är inte riktigt förtjust i Victoria, jag blir ganska irriterad på henne ibland - det känns som att hon inte ens försöker att leva ett normalt liv och att hon faktiskt fullt medvetet förstör för sig själv och för andra. Jag gillar Elizabeth bättre, hon är lite av ett original, och jag hade hoppats att hon kunde fått ta lite större plats i berättelsen. Resten av personerna i boken känns mera som skuggfigurer, dom finns där men tar väldigt liten plats i handlingen. T o m Grant känns som en bifigur och man får inte lära känna honom speciellt mycket.

Det har varit svårt att skriva om mina funderingar kring Blomsterspråket utan att avslöja för mycket eftersom mycket handlade om specifika saker och personer i berättelsen. Så det här blev bara att skrapa lite på ytan för att inte komma med en spoiler.

Och även om boken visade sig vara nånting helt annat än jag väntat mig så gillade jag faktiskt Blomsterspråket.

Blomsterspråket finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar