tisdag 4 mars 2014

Djävulen hjälpte mig

Titel: Djävulen hjälpte mig
Författare: Caroline Eriksson
Format: Inb
Antal sidor: 331
Förlag: Bokförlaget Forum

"Skåne, 1889: Det är en kall morgon i slutet av mars när Hanna Johansdotter hittas av en granne, ihjälslagen i sitt eget hem. Polisens misstankar faller snart på hennes man och svärmor. Fram träder ett tragiskt triangeldrama, fyllt av svartsjuka, skam och förbjuden åtrå. De tre har levt isolerade och ingen vet egentligen vad som har skett på gården. Men ryktena har länge gått på bygden. Det verkar som om en förbannelse vilar över Möllegården och alla som bor där..."

-------------------------------------



Yngsjömordet och Anna Månsdotter tror jag de flesta hört talas om och min tanke direkt när jag såg boken var "Hur mycket mer går det att skriva om Yngsjömordet? Finns det mer att berätta?".  Som tur var så fanns det det. Eller egentligen är det väl inte precis mer utan snarare är det på ett annat sätt.

Berättelsen om Yngsjömordet finns i otaliga böcker och den har förekommit på TV i olika varianter, den tas alltså upp lite här och var så man är redan i förväg väl bekant med huvudpersonerna Anna, Per och Hanna och det faktum att händelserna på Möllegården ledde till den sista avrättningen av en kvinna i Sverige . Caroline Eriksson har gjort ordentlig research men boken blir inte bara ännu ett reportage om mordet, Eriksson bygger på mer kött på benen genom att blanda in det skönlitterära och ger läsaren en helhetsupplevelse av människorna och relationerna på Möllegården



Djävulen hjälpte mig är första delen i en serie om Svenska mord och jag ser fram emot att få se vilket mord som avhandlas i nästa del, för den måste jag ju bara läsa också.

Djävulen hjälpte mig finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza



4 kommentarer:

  1. Den här har jag hört en del bra om men inte vågat plocka upp själv då jag har trott att det är ganska mycket historiskt? Inte riktigt min genre men jag borde kanske testa i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att du borde testa - visst är det historia på ett sätt men samtidigt är det en jättebra berättelse.

      Radera
  2. Tack för fin recension, det värmer! Och ja, Carro, klart du borde testa;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver vad jag tycker och jag gilade verkligen den här boken!

      Radera