tisdag 25 mars 2014

Fladdermusmannen

Titel: Fladdermusmannen
Författare: Jo Nesbø
Format: Pocket
Antal sidor: 363
Förlag: Pocketförlaget

"En ung norska, känd från tv, hittas död i Australien. Harry Hole skickas till Sydney för att bistå polisen i utredningen av mordet. Trots att han blivit tillsagd att hålla en låg profil hamnar Harry ändå mitt i händelsernas centrum. Snart förstår han och hans kollega Andrew Kensington, att de har att göra med en seriemördare.
Efterforskningarna kring fallet öppnar Harrys ögon för landets rika historia och urbefolkningens fascinerande legender. Samtidigt leder sökandet honom till ett Sydney som aldrig omtalas i turistbroschyrerna: den undre världen med dess tvivelaktiga figurer och omoraliska affärer."

-------------------------------------------

Jag fick med två böcker av Jo Nesbø i en bokkasse som jag köpte för flera år sen. Det visade sig vara del 1 och 2 i serien med Harry Hole. Självklart lyckades jag konststycket att läsa dom här två böckerna i omvänd ordning, så Kackerlackorna läste jag redan för ett par år sen men Fladdermusmannen hann jag inte fram till förräns nu. Jag var inte speciellt förtjust eller ens intresserad av Harry Hole när jag läste Kackerlackorna och tyvärr är känslan lite likadan nu. Det intressantaste i Fladdermusmannen för mig är att det hela utspelar sig i Australien och att man får ta del av några av aboriginernas legender.

Jag hade faktiskt förväntat mig att jag skulle tycka mer om boken och karaktärerna och när jag nu inte gjorde det så kommer jag nog att ge Jo Nesbø en ny chans vid något annat tillfälle

Fladdermusmannen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




4 kommentarer:

  1. Jag hade väldigt svårt för supersnuten Harry Hole i de två första böckerna, gillade honom inte alls. I tredje boken vände det och nu kan jag inte leva utan honom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lite därför jag kommer att ge honom en chans till. Även om någonbok i början på en serie är dålig så kan det hända att det blir bättre när författaren blivit var i kläderna.

      Radera
  2. Samma för mig. Jag hade väntat mig något mer utav någon som är så omtalad som Jo Nesbö. Också jag har läst både första och andra boken. I rätt ordning dock. Vilket inte hjälpte mig alls. ;) Av någon anledning så köpte jag även den tredje boken sist jag beställde så jag få väl ge han en till chans. Men tror nog att om han inte överraskar mig, blir det säkert inte fler böcker för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär som jag resonerar, om inte den tredje slår an nån sträng hos mig så får det helt enkelt vara.

      Radera