lördag 1 mars 2014

Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar, 3. Döden
Författare: Jonas Gardell
Format: Inb
Antal sidor: 292
Förlag: Norstedts förlag

"Det här är berättelsen om mina vänner.
Om Paul och Bengt, Seppo och Lars-Åke. Om Rasmus och Benjamin.
De som sökte friheten och kärleken i en tid inte långt från nu.
Det här är berättelsen om en sjukdom som tog mina vänners liv medan de ännu var helt unga. En berättelse om lidande, förnedring och om svek, men också en berättelse om kärlek som trotsar allt.
För du vet hur det är:
Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen!

Det som berättas i den här historien har hänt.
Allt är sant.
Jag var en av dem som överlevde.
Jag ville bryta tystnaden.
Jag har gjort det nu."

--------------------------------------

Sista delen i Gardells trilogi. Och ännu en gång förflyttas jag till tiden när jag var runt 20 år gammal och jag kommer ihåg tidningsartiklarna om de som dog i aids. Men, aids var ändå nånting som man ofta kvittade med "det händer inte mig!" och att människor dog var ingenting som man reflekterade speciellt mycket på. Inte förräns Sighsten Herrgårdh gick ut med att han var homosexuell och hade AIDS i slutet av 80-talet. Helt plötsligt fick aids ett ansikte, det var en verklig människa som drabbades, en som man visste vem det var och då kom saken i ett annat läge.  Men ingen tänkte på dem som redan tidigare gått bort i samma sjukdom. Såhär i efterhand kan jag bara förundras hur otroligt okunniga, aningslösa och likgiltiga vi var...

Sammanfattning av hela trilogin finns här 

Torka aldrig tårar utan handskar del 3. Döden finns att köpa hos t ex



2 kommentarer:

  1. jag skulle föda på 1980-talet och fick göra hiv-test, det var rött hysteriskt då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju det och en del grejer var ju faktiskt rätt så patetiska.

      Radera