tisdag 1 april 2014

En bluffpilots bekännelse

Titel: En bluffpilots bekännelse: Thomas Salmes 13 år i himlen
Författare: Thomas Salme & Stefan Lövgren
Format: Inbunden
Antal sidor: 303
Förlag: Norstedts förlag

"Spänn fast säkerhetsbältet...

När Thomas Salme grips på Schiphols flygplats utanför Amsterdam har han suttit sammanlagt tretton år bakom spakarna med ett förfalskat flygcertifikat. Han har över tiotusen flygtimmar i bagaget och har transporterat hundratusentals passagerare till deras destinationer.

Kanske var du en av dem som hörde honom säga"this is your captain speaking", i trygg förvissning om att mannen i högtalaren var den han utgav sig för att vara. en kvalificerad pilot med klara papper?

Bluffpiloten Salmes resa börjar i uppväxtens Jordbro och tar oss till Terminal 3 på Schiphol där pilotkarriären kraschar. Men resan - eller berättelsen - slutar inte där. Journalisten Stefan Lövgren gräver djupare i Salmes historia och undersöker hur det kan komma sig att flygbranschen, med sina högt ställda säkerhetskrav, under så lång tid kunde missa att Salme flög utan licens. Sökandet efter sanningen utvecklar sig till en berättelse om fakta och fiktion, drömmar och drivkrafter och jakten på den perfekta storyn.

Det kommer att bli en skakig resa..."


----------------------------------------------

Eftersom min man gillar flyget så har han under en längre tid varit intresserad av att få läsa den här boken och jag har ju också varit nyfiken på den, mest pga mina kontakter med den branschen. Så när den dök upp på bokrean så var det en självklarhet att köpa den.

Tyvärr är i alla fall jag ganska så besviken på En bluffpilots bekännelse. Första tredjedelen är Salmes egen berättelse och jag blir bara äcklad av och arg på honom som bara för sitt egos skull var beredd att riskera tusentals människors liv, och han verkar inte ens förstå det utan skrävlar bara vidare om hur bra han är... Inte nog med det, hans åsikter om t ex kvinnor och män är ungefär i nivå med en neanderthalare. Och jag blir inte precis imponerad av texter som bara går ut på att skryta.

I andra delen introduceras medförfattaren och hur han kommer in i handlingen...tyvärr finns Salmes skrävlande fortfarande kvar.

Tredje delen är den kanske mest intressanta för det är där som Salme avslöjas riktigt ordentligt och kläs av in på bara kroppen och alla hans lögner plockas isär bit för bit.

Det är mycket kritik av flygbranschen och visst kan jag förstå det - det är obegripligt att Salme inte åkte fast tidigare. Men samtidigt gör det mig smått upprörd eftersom jag vet att de flesta som jobbar inom branschen ändå är oerhört engagerade i sitt jobb och de är också intensivt säkerhetsmedvetna. Och att då klanka ner på en hel bransch för att det slunkit in en person med oklara motiv och en märklig inställning till rätt och fel, är inte OK enligt mitt sätt att se.

Jag brukar vara ganska snäll i mina recensioner och verkligen försöka se både det positiva och det negativa, men jag har oerhört svårt att hitta något positivt med den här boken, varken språkligt, stilmässigt eller innehållsmässigt. Nej, för mig var den här boken slöseri med pengar, men kanske någon som inte är så nära just den här branschen, kan se detta ur en annan synvinkel och finna nöje i boken.

En bluffpilots bekännelse finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar