lördag 5 april 2014

Nattfjärilen

Titel: Nattfjärilen
Författare: Saskia Walker
Format: danskt band
Antal sidor: 345
Förlag: Förlaget Harlequin

"Det är en mörk tid, och en stark kvinna gör vad hon kan för att överleva. Även om det innebär att låna ut sin kropp för en handfull mynt...

Jessica Taskill lever med det plågsamma minnet av att bevittnat hur hennes mor brändes på bål, anklagad för häxeri. Och precis som sin mor har Jessica gåvan - en kraftfull magisk förmåga som hon måste hålla dold. Ändå beskylls hon för att vara häxa av en rival. Jessica hamnar bakom galler i väntan på en säker död när en dubiös präst dyker upp i den mörka fängelsecellen och begär tjänster hon aldrig hört någon i prästkläder uttala.

Gregor Ramsay är emellertid lika helig som djävulen själv, men hans löfte om frihet i utbyte mot de speciella tjänsterna kan bli hennes räddning. Snart finner hon sig vara fast i en överenskommelse där hon ska förföra och förgöra Gregors dödsfiende. Ett avtal som blir alltmer motbjudande att genomföra då Gregors åtrå till henne blir starkare - och svårare att motstå. Kanske bör Jessica trots allt gå med på hans plan...för på samma sätt som han använder henne för sina behov kan hon utnyttja honom för sina egna."


--------------------------------------------

Nattfjärilen är första den i Saskia Walkers Maleficiumtrilogi. Del två heter Häxmästaren och del tre Havsdrottningen.

Eftersom handlingen skulle vara förlagd till Skottland och det skulle vara häxor och magi inblandat så hade jag såklart höga förväntningar på den här. Kanske blev förväntningarna alldeles för höga för faktiskt så blev jag lite smått besviken.

Det är sex, sex, sex ....och så lite mera sex! Jag är inte så intresserad av Gregor Ramsay, men jag hade gärna velat komma lite närmare Jessica Taskill och fått lära känna henne lite bättre. Det lilla jag lär känna henne får mig att tycka om henne för att hon är en person som är beredd att göra det som krävs för att överleva utan att ångra sig efteråt. En sådan person skulle jag velat veta mer om.
Handlingen är förlagd till 1700-talets Skottland, en spännande period i den skotska historian, men jag saknar lite mer av det "skotska" här. Och häxeri är det  ganska lite av också, Jessica använder sig av några få, enkla besvärjelser, men det är allt. I den här första boken är det inte mycket romantik, det kommer lite först i slutet av boken, men det är desto mer sex.

Men det här är ju bara första boken i trilogin så det ska bli spännande att se vad som händer i del 2, Häxmästaren, som jag ska börja läsa nu.

Sammanfattning av hela trilogin hittar du här

Nattfjärilen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar