lördag 19 april 2014

Rövardotter

Titel: Rövardotter
Författare: Jackie Ferm med Ola Brising
Format: Inb
Antal sidor: 382
Förlag: Bookmark Förlag

"I Rövardotter skriver Jackie Ferm om livet i en trasig familj, om övergrepp och missförhållanden i fosterfamiljer och på behandlingshem, om att vara ensam och övergiven.
Som en röd tråd genom hela hennes livsberättelse löper pappans brev och innerliga, men farliga kärlek. Utan honom hade hennes uppväxt aldrig blivit så katastrofalt sönderslagen - och utan honom hade hon aldrig funnit styrkan att resa sig ur spillrorna av sin barndom."


---------------------------------------------------

Jag blir både arg och ledsen när jag läser Jackie Ferms bok om sin barndom. Arg på föräldrarna för att de bara sett till sig själva i första hand och på Socialen som ibland mer stjälper än hjälper. Ledsen för att ett barn varit tvungen gå igenom nånting sånt här.

Det behövs en hel del styrka för att skriva en sådan här bok - att blotta sig på det här sättet är ingenting man gör lättvindigt och jag kan tänka mig att det inte precis har varit lätt för Jackie Ferm att behöva gå igenom allt igen och att berätta allt så öppet som hon gjort. Men samtidigt tror jag att boken kanske också är en del av läkningsprocessen - att prata om nånting så här svårt kan nog hjälpa till  att man  får perspektiv på det som hänt.

Trots den traumatiska barndomen har Jackie haft styrkan att förlåta sina föräldrar och det är ingen lätt sak. Och det är definitivt inte enkelt att lära sig att skilja på person och handling - att kunna älska t ex sin far fast man hatar det han gör/gjort. Att tillåta sig att älska sina föräldrar trots allt som hänt. För det handlar om att tillåta sig - många förstår ju inte hur man kan älska t ex en våldsam far och man kan nog själv få t o m skuldkänslor för att man inte kan låta bli. Och att man har en far som t o m är en rikskänd brottsling som Lars-Inge Svartenbrandt (numera Lars Ferm),  lär inte göra det hela lättare, jag kan nog tänka mig att alla tidningsartiklar osv fungerar som påminnelse om allt som hänt.

Jag är imponerad över att Jackie Ferm ändå klarat sig så oskadd som hon gjort och att hon nu gör sitt bästa för att gå vidare, styrkt av alla motgångar. Hoppas många i liknande svåra situationer kan bli inspirerade och förstå att man, trots dåliga förutsättningar, inte behöver duka under pga sin hårda uppväxt utan kan resa sig och gå vidare i livet, styrkt av händelserna. Precis som Jackie Ferm har gjort!

Tack Bookmark Förlag, för rec.exet!

Rövardotter finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza















1 kommentar: