måndag 7 april 2014

Sammanfattning - Maleficiumtrilogin

Det är lite lättare att formulera en sammanfattning av hela Maleficiumtrilogin än att recensera böckerna en och en, känns det som.

Trilogin handlar om de tre syskonen Taskill, Jessica, Lennox och Maisie och var och en av syskonen har en egen bok för sin berättelse. De tre böckerna är skrivna i lite olika stil så att man också får känslan av att det är tre olika personer och berättelser.

I hela trilogin har man lagt tyngdpunkten på erotiken och både romantiken och själva grundberättelsen har fått stryka på foten lite. Om detta är bra eller inte beror ju helt på vad man är ute efter, är det erotik i första hand man vill läsa om så passar nog den här trilogin perfekt. Vill man däremot ha romantik så är det nog lite för lite av den varan i de här böckerna för att man ska bli nöjd. Och om man börjar läsa trilogin ska  man inte bli avskräckt av Nattfjärilen (som är den av böckerna som nästan enbart består av erotik) utan läsa vidare, nästa del, Häxmästaren innehåller också romantik.

Den bok i trilogin som jag tyckte bäst om var just Häxmästaren (om Lennox) och det var också den boken som jag tyckte balanserade romantik/erotik/berättelse bäst. Och Lennox var också den av syskonen som jag tyckte bäst om.

Böckerna handlar om tre häxor och häxeri finns både i Häxmästaren och Havsdrottningen, men det är väldigt lite av den varan i Nattfjärilen.

En sak som jag uppskattade var att ordvalet inte var riktigt lika grovt som i många andra böcker i genrén.
Det jag saknade i alla böckerna var både mer av tidsandan och lite mer lokalfärg (Skottland på 1700-talet) och mer häxeri och magi såklart





Mina recensioner av de tre böckerna

Nattfjärilen
Häxmästaren
Havsdrottningen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar