onsdag 30 april 2014

SOLO

Titel: SOLO
Författare: William Boyd
Format: Inb
Antal sidor: 345
Förlag: EA Förlag

"Det är 1969 och agent 007 har sänts på ett uppdrag till Västafrika och den lilla staten Zanzarim, för att där på egen hand försöka stoppa ett inbördeskrig. Assisterad av en vacker medhjälpare men hindrad av den lokala milisen tvingas han, efter en skrämmande upplevelse, att ignorera M och de order han fått.
Bonds rebelliska agerande leder honom till Washington DC och ett nät av geopolitiska intriger. Han bestämmer sig för att jobba SOLO, och ta personlig hämnd, efter att ha blivit skjuten på nära håll av den person han litade på allra mest."

-----------------------------------

Jag har älskat Bond ända sen jag lyckades norpa åt mig pappas Agent 007 ser rött och läste den i smyg (för sånt var jag egentligen inte tillåten att läsa vid den åldern). Det var det absolut häftigaste jag någonsin läst och med den boken började min kärleksaffär med James Bond, agent 007. Nu råkade jag sedan gifta mig med en man som är häftigt förtjust i James Bond-filmer, så jag har fått min beskärda del av James Bond inympat i mig under i princip hela mitt liv.Självklart blev jag då nyfiken när jag läste att det skulle komma ut en ny Bondbok skriven av Wlliam Boyd. William Boyd har jag tidigare läst en bok av, Rastlös, och den tyckte jag mycket om.

Direkt när jag börjar läsa infinner sig den där gamla känslan - det är som att titta på en av de första Bondfilmerna med Sean Connery. Alla de rätta ingredienserna finns där, ändå dyker sedan känslan upp att nånting är annorlunda. Det tar ett tag för mig att komma på vad det är men helt plötsligt slår det mig - detta är en moderniserad, förbättrad James Bond. Boyd har lyckats skriva boken i äkta Fleming-anda, men ändå behålla sitt eget sätt att skriva
Handlingen är förlagd till 1969 och även här finns alla de rätta ingredienserna med, t ex kläderna. Bond är macho som vanligt och dricker sina Dry Martini lite då och då. Men språket och en del annat  är moderniserat på ett nästan omärkligt sätt.
Det enda jag faktiskt saknar lite grann är den lite speciella humorn som fanns i Flemings original. Men det kan jag leva med när allt annat stämmer så perfekt.

Så visst är det Bond, men en nästan bättre Bond än tidigare. Jag sällar mig alltså till skaran av dem som hyllar William Boyds James Bond! Jag är stormförtjust! Nu är det bara att vänta tills även den här filmatiseras (för jag är säker på att den kommer så småningom att komma ut som film också) och jag hoppas också på att få läsa fler Bondböcker av William Boyd.

Vill du veta mer om William Boyd så kan du kika in på hans hemsida





 Stort tack till EA Förlag för rec.exet!

SOLO finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar