onsdag 9 april 2014

Springfloden

Titel: Springfloden
Författare: Cilla & Rolf Börjlind
Format: Inb
Antal sidor: 442
Förlag: Norstedts förlag

" 1987 
Under en kall och likgiltig fullmåne begås ett sadistiskt mord på en strand på Nordkoster. Offret är en ung gravid kvinna. Förövarna är tre personer. En liten pojke blir ofrivilligt vittne till mordet.
Utredaren Tom Stilton hittar inget motiv. Inga gärningsmän. Ingen identitet på offret. Fallet blir olöst.

2011
Olivia Rönning får i uppgift att skriva ett elevarbete på Polishögskolan om det olösta strandfallet. Hon vaskar fram så mycket hon kan via gamla källor. Men det svåraste är att få tag i den som ledde mordutredningen - Tom Stilton är som uppslukad av jorden."

-------------------------------------

Det här är den första boken i en serie om Tom Stilton och Olivia Rönning och den absolut första boken av författarparet Börjlind som jag läser.

Börjlinds har en bakgrund som manusförfattare och det märks, det är mycket action i boken, handlingen drivs framåt i en faslig takt. Och jag kan samtidigt också faktiskt se hur författarna fått inspiration från film- och TV-världen när det gäller vissa delar av handlingen.

Det är väldigt många personer med i boken och nackdelen med mängden är ju att man inte riktigt lär känna någon ordentligt. Men å andra sidan så är ju det här första boken i en planerad serie så huvudpersonerna lär man träffa på i kommande delar också och då kanske få chansen att lära känna bättre. Men redan nu kan jag säga att Tom Stilton definitivt är en favorit.

Även om det händer mycket och det finns vissa intressanta element, t ex beskrivningen av de hemlösa, så är det inte jättespännande precis. Men slutet blir en liten överraskning och det uppskattar jag.

En annan sak i boken som jag tycker om är att man inte rotar så mycket i huvudpersonernas privatliv utan man lägger mer fokus på själva utredningen och upplösningen av brottet. Jag har ledsnat ganska rejält på den överflöd av socialrealism som florerar i många svenska deckare.

Slutresultatet blir alltså att jag gillar boken och kommer alldeles säkert också läsa kommande delar med Tom Stilton och Olivia Rönning.

Springfloden finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar