torsdag 3 april 2014

Syndfull

Titel: Syndfull
Författare: Brian Freeman
Format: pocket
Antal sidor: 392
Förlag: Norstedts pocket

"För andra gången på ett år har en vacker tomårsflicka försvunnit mitt i Duluth, Minnesota - utan ett enda spår. Rachel Deese var sjutton år, sexuellt utlevande, vild och oregerlig. Tidningarna hetsar upp stämningen och frammanar bilden av en okänd seriemördare. Men när polisinspektör Jonathan Stride får veta mer om Rachels trassliga förflutna börjar han ana att sanningen bakom hennes försvinnande är mer komplicerad än någon kunnat föreställa sig - och mer ondskefull."

-----------------------------------------


Den här boken blev en glad överraskning. Jag har inte läst något av Brian Freeman tidigare och hade väl ganska låga förväntningar i o m att jag inte tyckte att omslaget såg speciellt lovande ut och för att jag inte kände igen författarnamnet.

Syndfull är en välskriven och lättläst mordhistoria . Den  har en spännande intrig och jag försöker hela tiden gissa mig till vem som är "boven" men misslyckas varje gång. Jag har lite misstankar som senare visar att jag vid ett par tillfällen var på rätt väg, men det kommer alltid något i vägen så att jag viker av från den tankegången. Så på det sättet också är boken bra, jag drivs att fortsätta läsa för att få veta vem som gjort vad. Och jag gillar skarpt att upplösningen verkligen inte är vad man väntar sig.

Det finns också en rättegångsskildring i boken och som för i alla fall mina tankar till "Law and order"-serien på TV. 

Överhuvudtaget gillade jag den här boken väldigt mycket och jag ska nu leta rätt på fler böcker av Brian Freeman att läsa. Tyvärr verkar det som att det inte finns speciellt många av Freemans böcker som är översatta till svenska (och dom som är det går nog bara att få tag på hos Bokbörsen, antikvariat osv) men jag kommer nog fortsättningsvis läsa Freemans böcker på engelska.

Syndfull finns att köpa hos t ex

På svenska


På engelska











.



1 kommentar: