måndag 14 april 2014

Tematrio - En deckare i Påsk?

Dags för Lyrans Tematrio och såhär inför påsk vill Lyran att man svarar på följande

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur. 

----------------------



En av mina absoluta favoriter är Jan Mårtensons böcker om antikhandlare Johan Kristian Homan.  Det här är mysdeckare av stora mått. Homan är en antihjälte som oftast löser brottet nästan av en slump (eller med hjälp av Cléo, hans siameskatt). Böckerna innehåller också mycket om historia, konst, kultur och antikviteter samt en del samhällskritik.







En annan som jag gillar är Åsa Larssons böcker om Rebecka Martinson. Jag är helförtjust i Larssons miljöbeskrivningar av Kirunatrakten och njuter hejdlöst varje gång jag läser en av böckerna. I o m att jag själv är norrifrån (men från andra sidan viken) så är det som att komma hem när man läser om vintern i Kirunatrakten.










Och så tar jag med en gammal goding. Jonathan Kellermans böcker med barnpsykologen Alex Delaware och den  homosexuella kriminalpolisen Milo Sturgis. Här frossas det i pedofili, seriemördare, ritualmord osv osv. 






Det blev en lista med eskalerande våld från Mårtensson där t o m mordena är rumsrena, över Larsson med relativt "normala" mord, till Kellerman där man frossar i blod, brutala mord och psykopater...








16 kommentarer:

  1. Jan Mårtensson var med i Babel igår, såg du det. Då tänkte jag, attans att jag missat denna deckarserie, men det är några böcker att ta ifatt.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det misssade jag, men jag har sett andra intervjuer med honom på TV och så har han ju också intervjuats i radio ett antal gånger. Jag är stormförtjust i Homandeckare. Han har väl skrivit ett fyrtiotal och än har jag inte läst alla som tur är, så jag har fortfarande i alla fall några att se fram emot.

      Radera
  2. Åsa Larsson är så bra! Har läst en hel del Kellerman, och gillat, men det var ett tag sedan, blir så ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa Larsson är bra! Det är ju inte så ofta man stgöter på någon av hans böcker...eller någon av dem han skrivit med sin fru, Faye. Hennes böcker är också bra.

      Radera
  3. Jag gillade Mårtenssons tidigare böcker men nu för tiden tycker jag det är mest segt och lite gubbsjukt.

    SvaraRadera
  4. Mårtenson är även en av mina favoriter. Av Åsa Larsson har jag läst ett par böcker vilka var riktigt bra!

    SvaraRadera
  5. Åsa Larsson är bra. Speciell. Kellerman läste jag för länge sen, minns att det var en bok som jag tyckte var lysande, de andra två sisådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med när det gäller Åsa Larsson.

      Radera
  6. Åsa Larsson finns på min lista också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ganska många som gillar hennes böcker.

      Radera
  7. Åsa Larsson hade jag också på min lista. Tycker verkligen om hennes böcker. Hoppas det kommer flera om Rebecka.

    SvaraRadera
  8. Åhh, Jonathan Kellerman, så bra!

    SvaraRadera