lördag 21 juni 2014

Shopstop:rapport från ett celibat

Titel: Shopstop: rapport från ett celibat
Författare: Gunilla Brodrej
Format: Inbunden
Antal sidor: 238
Förlag: Bokförlaget Atlas

"Beslutet fattas på nyårsafton. Slutshoppat.

Inga kläder, inget smink får införskaffas under det nya året. Ingen hårfärg, inga inredningsprylar, böcker eller smycken. Inga fler spontana rundor i gallerian. Tradera-kontot avslutas.

Under ett år lever Gunilla Brodrej i ett kommersiellt celibat. Det visar sig vara svårare än hon förväntat sig. Är det ens möjligt att ställa sig utanför konsumtionssamhället? Och hur behåller man värdigheten när hålen i strumpbyxorna växer sig allt större?"


----------------------------------------------

Köpstopp i ett år! Nej, det skulle inte jag klara, jag är alldeles för förtjust i loppisar, second-hand och auktioner! Men Gunilla Brodrej klarade det, med några få undantag. Jag tror de flesta faktiskt någon gång försöker sig på att begränsa sitt köpande men jag tror inte att det är många som lyckas speciellt bra. Som bokbloggare är ju böcker mitt knark och jag skaffar mig böcker snabbare än vad jag hinner läsa dem. Alltså bestämmer jag mig med jämna mellanrum att försöka begränsa mitt köpande av böcker (OBS! Har aldrig satt ett totalt köpstopp) men hittills har det inte lyckats speciellt bra. Det är ganska patetiskt att glädjestrålande skryta för den äkta maken om att man BARA köpt åtta böcker på senaste loppisrundan...

Jag måste medge att jag verkligen fick något att fundera över när jag läste den här boken, den innehåller ju inte bara Brodrejs erfarenheter under året men också intressanta intervjuer av olika personer både om konsumtionshysterin och om vad efterverkningarna skulle kunna bli om fler människor skulle begränsa sin konsumtion.

Och boken får mig i alla fall fundera på vad det är jag köper och varför, även om jag nog inte kan tänka mig att själv införa någon sorts köpstopp. Man kan ju hoppas på att jag kanske får lite dåligt samvete nästa gång jag känner för att köpa nånting som jag egentligen inte behöver.

Tack till Bokförlaget Atlas för rec.exet!

Shopstop finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar