onsdag 30 juli 2014

Drömbokhandeln

Titel: Drömbokhandeln
Författare: Laurence Cossé
Format: Danskt band
Antal sidor: 457
Förlag: Sekwa förlag

"Den före detta vagabonden Ivan och den italienska arvtagerskan Francesca öppnar en minst sagt ovanlig bokhandel, där deras litterära drömmar kan få fritt spelrum. De gör uppror mot bästsäljarhysterin genom att bara erbjuda bra romaner: ett stort antal litterära mästerverk har valts ut av en topphemlig kommitté bestående av likasinnade litteraturkännare. Till Ivans och Francescas förvåning visar sig drömbokhandeln bli en succé. Men då börjar också problemen, och det blir alltmer tydligt att Ivans och Francescas drömmar kommer att bemötas med småaktighet, avundsjuka och våld."


-----------------------------------------------------

Själva titeln på den här boken var så lockande att jag kunde helt enkelt inte motstå den.En bok om böcker måste ju vara bra!

Och det var nu problemet började. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för om jag tycker om den eller inte! Bitvis är berättelsen engagerande och går framåt i lagom tempo, men sen kommer delar som är sega som tuggummi där jag verkligen måste kämpa för att ta mig fram.

Jag gillar grundberättelsen om hur Ivan och Francesca gör verklighet av sina drömmar och öppnar den, för dem, ultimata bokhandeln. Jag är också lite småförtjust i diskussionen fin/fullitteratur. Det ämnet är ju fortfarande aktuellt och det är inte alltför länge sen som detta också diskuterades på olika bokbloggar.

Men sen kommer det som jag uppfattar som väldigt franskt, oändliga diskussioner och dialoger som aldrig tar slut känns det som.

Alltså velar jag fortfarande mellan gilla/ogilla när det gäller Drömbokhandeln. Kanske den måste få sjunka in lite till innan jag kan bestämma mig.

Men jag har fått med mig några citat och funderingar från boken i alla fall.

"De medelmåttigas och missunnsammas intrigerande är en maktfaktor i kraft av en överväldigande majoritet."

"Så lite det krävs för att göra livet surt för en annan människa. Så fort det går. Så enkelt det är. Två ord på en papperslapp, de behöver inte ens vara hotfulla, och man blir misstänksam mot allt och alla, slutar med de mest oskyldiga vardagsvanor, låter bli att ta bilen..."

"Det är något visst med skräplitteratur, en sorts lättsmält snabbläsning, nästan som att hetsäta."

Drömbokhandeln finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





2 kommentarer:

  1. Den här har jag liggande. Hoppas hinna läsa den snart.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den och jag var lika ambivalent. Men i efterhand så tycker jag ändå att den var trevlig.

    SvaraRadera